"Nu har folk fått känna mig som artist", säger September. Foto: Suvad Mrkonjic
"Nu har folk fått känna mig som artist", säger September.  Foto: Suvad Mrkonjic

Tv-succén har gjort September folkkär

Publicerad
Uppdaterad
Från smal klubbdrottning till folkkär sångerska.
September har i skymundan släppt tre album, sålt guld i USA och toppat världens danslistor - nu har hennes medverkan i "Så mycket bättre" gjort henne känd i de breda lagren på hemmaplan.
- Men min plan har varit att fokusera på musiken, jag har aldrig haft något problem med att folk inte vet vem jag är, säger September till Expressen.
Svenska September är en av världens största artister inom dansmusik.
De flesta känner till hennes superhits "Cry for you" och "Satellites" - låtar som fyllt dansgolv över hela världen och toppat hitlistor.
Få känner dock till vem September är bakom artistnamnet och de extravaganta scenkläderna.
Och egentligen är det precis så hon har velat ha det - 26-åriga stockholmskan Petra Marklund.
Hon har aldrig strävat efter att bli känd.

"Lätt att bli kändis"

- Det är lätt att bli kändis. Men jag har låtit bli att tacka ja till en massa förfrågningar som hade kunna göra mig folklig. Jag har fokuserat på musiken och låtarna, säger Petra "September" Marklund.
Att hon skulle satsa stenhårt på musiken har det dock aldrig varit någon tvekan om.
- Det har varit en självklarhet ända sedan jag var liten och skrev i dagboken att jag skulle bli popstjärna, säger Petra.

Spelade i jazzband

Men det var en lång väg att gå - samtidigt som det gick relativt snabbt.
Under tonåren spelade Petra Marklund i flera olika konstellationer, bland annat ett jazzband.
När hon var 17 år gick hon på en audition där en sångerska söktes. Petra fick inte jobbet, men hon fick kontakt med en manager som presenterade henne för producenten och låtskrivaren Jonas von der Burg.
Det sa klick direkt och de började samarbeta.
18 år gammal fick Petra sin första hit med "La la la (Never give it up)" som blev en av Sveriges mest spelade låtar. Sedan fortsatte hitsinglarna att komma.
- "Satellites" från andra skivan slog i Finland och Sverige. Sedan började det sprida sig till Spanien och andra länder, säger Petra.
Så kom "Cry for you" och inget blev sig likt igen. Låten slog över hela världen och sålde nyligen guld, en halv miljon exemplar, i USA - två år efter att den gavs ut där.
- Jag firade med champagne när jag fick veta det. Det känns helt sjukt, 500 000 sålda. Det är svårt att förstå. Jag kommer att få en sådan här guldskiva med amerikanska flaggan, säger Petra.
Och nu är September också ett stort namn i Sverige.

Har gjort intryck

Hennes medverkan i tv-succén "Så mycket bättre" har gjort ett stort intryck.
- Nu har folk fått lära känna mig som artist, säger Petra.
Nästa år kommer att bli hektiskt för Petra Marklund - September har redan en ny singel ute och i februari kommer fjärde albumet "Love CPR".
Det blir så stressigt att hon nyligen tvingades tacka nej till Melodifestivalen.
- Jag hade gärna velat göra det, men min tid räcker inte till, tyvärr. Det var inte rätt nu, säger Petra Marklund.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag