Tittarna får tillbaka Kanal 5 och andra tv-kanaler efter att bråket mellan Discovery och Telenor tagit slut.
Tittarna får tillbaka Kanal 5 och andra tv-kanaler efter att bråket mellan Discovery och Telenor tagit slut.
Tv-bråket mellan Discovery och Telenor är löst. Foto: Olle Sporrong
Tv-bråket mellan Discovery och Telenor är löst.  Foto: Olle Sporrong
Carina Berg och Christine Meltzer gör program på Kanal 5. Foto: Magnus Ragnvid
Carina Berg och Christine Meltzer gör program på Kanal 5.  Foto: Magnus Ragnvid

Tv-bråket slut – nu får tittarna tillbaka Kanal 5

Publicerad

Efter en dryg veckas konflikt är nu Discovery Networks kanaler tillbaka för omkring 800 000 svenska hushåll.

Telenor och Discovery Networks har kommit överens om avtal, enligt Telenors presschef Aron Samuelsson

– Vi är nöjda med att vi har hittat ett avtal där vi har värnat om kunderna, säger Aron Samuelsson.

I över en vecka har Kanal 5 och Discovery Networks utbud legat nere för omkring 800 00 svenskar.

Förhandlingarna mellan Telenor och Discovery Networks har varit stenhårda – och ingen har tidigare velat acceptera den andras bud.

Men nu meddelar alltså Aron Samuelsson, presschef på Telenor och Bredbandsbolaget, att parterna har kommit överens.

Bredbandsbolaget är nöjda

– Vi tycker att vi hittade ett avtal som var bra för båda parter, och framför allt för våra kunder, säger han.

 

LÄS MER: Kompensationen efter tv-bråket

 

Samtidigt beklagar Aron Samuelsson den situation som har varit:

– Vi är inte nöjda med att kanalerna har varit borta så länge. Det är en situation som vi beklagar, och vi kommer därför att fortsätta frivisningen av flera kanaler under resten av månaden, säger han.

Även Discovery Networks bekräftar att tv-bråket är över – via ett pressmeddelande som de skickad ut under torsdagsmorgonen.

– Vi är väldigt glada att vara tillbaka med alla våra kanaler på Canal Digitals och Bredbandsbolagets plattformar igen. Vi har verkligen delat den besvikelse som våra tittare upplevt under den tid de inte kunnat se sina kanaler och favoritprogram, säger Jonas Sjögren, vd för Discovery Networks Sverige i pressmeddelandet.

Canal Digital beklagar situationen

Och tittarna har inte varit nådiga under tiden som kanalerna har legat nere. Sociala medier har kokat över av ilska – och tusentals har krävt att kanalerna ska komma tillbaka.

En vrede som Canal Digital, en av operatörerna som drabbades av konflikten, har känt av. Samtidigt som de även har fått stöd från flera besvikna svenskar.

– Det har så klart varit en beklaglig situation för våra kunder den senaste tiden. Samtidigt har vi fått mycket stöd från dem som varit mycket uppskattat och som stärkt oss ända in i förhandlingsrummet. Vi fokuserar nu på ett konstruktivt samarbete framåt, säger Canal Digitals vd John Nordin i en kommentar.

 

LÄS MER: Kundtjänsten nerringd

 

Kanal 5 tillbaka under de närmaste timmarna

Jonas Jegerborn är chef för Bredbandsbolaget, ytterligare en operatör som drabbades av konflikten:

– Vi är nöjda över att ha nått fram till Discovery och att vi enats om ett nytt långsiktigt avtal där vi värnat om våra kunders intressen. Det finns ett tryck för att öka priset på programinnehåll, inte bara från Discovery, och det är viktigt att vi förhandlar med alla rättighetshavare för att behålla en bra prisbild för kunderna, säger han i en kommentar.

Discovery Networks tolv tv-kanaler, däribland Kanal 5, Kanal 9 och Eurosport förväntas vara tillbaka i rutorna under de närmsta timmarna.

Under konflikten hade Kanal 5 flera tunga premiärer, bland dem "Ninja Warrior" och "Sofies änglar" som drabbades av bråket.

Sofia Wistam har tidigare riktat hård kritik mot parterna.

– Det är helt galet. Vi är så himla många som har arbetat med det här så hårt och så mycket. Vi är superbesvikna Det känns som att de borde ha kunnat komma överens om det här långt tidigare, sa hon i samband med premiären.

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

 

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida