Amanda Fondell vann Idol 2011. Foto: Olle Sporrong
Amanda Fondell vann Idol 2011. Foto: Olle Sporrong

TV 4 tar tillbaka "Idol"
i höst: "Efterlängtat"

Publicerad

STOCKHOLM. Efter åtta säsonger lades "Idol" på is och under 2012 satsade TV 4 på talangsåpor som "The voice" och "X factor". Men tittarna svek och nu dammar kanalen av det ursprungliga konceptet och till hösten är "Idol" tillbaka.

– "Idol" är ett av våra mest populära program någonsin och något av en institution i den svenska nöjesvärlden. När det kommer tillbaka i höst har det vilat i två år och vi har anledning att tro att det är efterlängtat, säger TV 4:s programchef Fredrik Arefalk till TT Spektra om varför de nu återupptar programmet.

2009 såg 1,8 miljoner tittare Erik Grönwall bli idol, men sedan dess har tittarsiffrorna dalat och efter att Amanda Fondell vann 2011 lades programmet på is.

TV 4 satsade på nya talangsåpor som "The voice" och "X factor", men även de fick blygsamma tittarsiffror. I nuläget finns inga planer på nya säsonger av de programmen.

Talangfabrik

När "Idol" började sändas 2004 såg det däremot annorlunda ut och under många år var det ett populärt program som födde flera stjärnor. Loreen, Danny Saucedo och Darin har alla passerat genom talangsåpan innan de slog igenom med sina olika karriärer.

När programmet nu återupptas satsar TV 4 på igenkänning och den ursprungliga formen.

Oklart med jury

Vilka som kommer sitta i juryn, om några av de gamla jurymedlemmarna återvänder eller vem eller vilka som blir programledare är ännu inte klart.

– Man kommer känna igen sig i "Idol" så klart men vi har en ambition att hitta en ännu mer varierad mix av talanger än tidigare, både genremässigt och åldersmässigt, säger Arefalk.

Varken "The voice" eller "X factor" blev några succéer, varför tror ni att "Idol" kommer lyckas bättre?

- "Idol" är ju originalet och det starkaste programmet rent innehållsmässigt där man får följa talangernas väg från det lilla auditionrummet till den stora direktsändningen. Det är den resan som är kärnan i "Idol" och vi är övertygade om att det finns många sådana fantastiska historier kvar att berätta.

Men är ni inte rädda att tittarna har tröttnat och att konceptet är slitet?

- Jag tror att musik och människors drömmar om att bli en stjärna är rätt tidlösa och universella ämnen som kommer fortsätta engagera tittare även i framtiden. Det handlar mer om att lyckas göra engagerande tv-underhållning som känns relevant för publiken. Om vi lyckas med det kommer publiken också vara där.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag