Tilde de Paula bryter ihop efter missen

Publicerad

I direktsändning kan allt hända – fråga bara Tilde de Paula Eby.

När programledaren ska presentera nästa ämne i onsdagens "Nyhetsmorgon" går allt fel. 

– Ta det lugnt. Vi kommer snart tillbaka, säger kollegan Peter Jihde efter missen – samtidigt som han måste krama om Tilde de Paula, som bryter ihop av skratt. 

Bourguignon. Smaka på det ordet. 

I onsdagsmorgonens "Nyhetsmorgon" i TV4 var det just det som programledarna Tilde de Paula Eby och Peter Jihde skulle göra. Men det blev inte riktigt som de tänkt sig. 

När Tilde de Paula Eby vände sig mot kameran för att presentera det kommande matsegmentet och den franska köttgrytan Bœuf Bourguignon hade hon, milt uttryckt, problem med att sätta uttalet på maträtten.

– Nu är det dags för: Bourguignon! sa hon och betonade ordets båda g-ljud hårt, när i själva verket bara en av bokstäverna ska uttalas just så.

 

LÄS MER: Peter Jihdes ilska – upptäckte drönare i trädgården

 

Peter Jihde fick rädda situationen

Efter missen kunde varken Tilde de Paula Eby själv eller Peter Jihde hålla sig för skratt och bryter ihop i studion. För att rädda situationen valde Peter Jihde att ge sin kollega en stor kram och trösta henne med orden: 

– Det blir mat nu. Ta det lugnt, vi kommer snart tillbaka. Siri tar över, sa han och försökte lugna tittarna medan han försökte kväva sitt skratt.


LÄS MER: Tilde de Paulas förvirring under trissen: "Vad gör du nu?"

 

Men finns många andra som inte gör det efter sändningen. När "Nyhetsmorgon" publicerade klippet på sin Instagram med frågan "Ja, hur uttalas det egentligen?" kände tittare igen sig i den dråpliga situationen.

"Underbara Tilde" skriver en tittare. 

"Det är säkrare att beställa något som man kan uttala.." tipsar en annan om. 

https://www.instagram.com/p/BY76VfRjHGp/

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag