Therese Lindgren berättar nu om framgången på Youtube – och om succéns baksida.Therese Lindgren berättar nu om framgången på Youtube – och om succéns baksida.
Therese Lindgren berättar nu om framgången på Youtube – och om succéns baksida.
Therese hyllades tidigare i vår för sin gråtvideo där hon berättade om uppbrottet från sin ex-fästman.Therese hyllades tidigare i vår för sin gråtvideo där hon berättade om uppbrottet från sin ex-fästman.
Therese hyllades tidigare i vår för sin gråtvideo där hon berättade om uppbrottet från sin ex-fästman.
Therese Lindgren.Therese Lindgren.
Therese Lindgren.

Therese Lindgren om sin succé på Youtube

Publicerad

Hon började läsa skönhetsbloggar då hon var sjukskriven för depression.

På andra sidan sjukdomen blev hon själv en stjärna i genren - på Youtube.

Men bortom ytan finns också panikångest, och en baksida som den nya tidens kändis.

– Jag gick genom Kungsträdgården för en månad sedan, och det samlades 50 tjejer som skrek och ville ta foton. Det är mardrömmen för mig, med panikångesten, säger Therese Lindgren.

Therese Lindgrens senaste video på Youtube handlar om sommarens måsten - och har en dag efter publicering 85 000 visningar. 28-åringen drar på en månad miljontals visningar.

Hon är nämligen en stjärna - på Youtube. Men det började långt från den stundtals glänsande ytan, med en sjukskrivning för depression.

– Jag var hemma i sex månader, och orkade egentligen ingenting. När man är deprimerad och sjukskriven orkar man inte ta del av nyheter och liknande. Det jag orkade var att läsa skönhetsbloggar - det var det ytliga jag orkade med.

Det skulle bli något stort av den konsumtionen.

– I slutet på sjukskrivningen började jag må bättre, och startade en egen blogg. Jag visste från början att jag ville ha rörligt material och startade samtidigt en Youtube-kanal. Bloggen la jag ner efter en månad, folk tittade bara på filmerna.

"Skriker, springer och gråter"

Då var det bara ett kreativt utlopp, en chans att få redigera rörligt material. Men snart såg hon också en lucka i dåtidens bloggvärld.

– Just då, i november 2013, var det fortfarande stort med bloggar. Det fanns listor för de största bloggarna, men det fanns inte riktigt på Youtube. Jag visste inte ens om att det fanns svenska tjejer på Youtube. Jag hittade några, men tänkte att jag kan bli som en av de stora amerikanska skönhetstjejerna - fast i Sverige.

Hon kallas ibland bloggare. Själv säger hon Youtuber.

– För mig som är mitt inne i det är det som helt skilda saker. Jag delar inte med mig av vad jag gör på dagarna, ingen av mina följare vet vad jag gör just nu eller i morgon. Jag lägger ut ett klipp med ett tema, en sminkning, panikångest eller vad det rör sig om.

Men du är också privat, hur tänker du kring det?

– Jag försöker vara personlig, inte privat. Jag känner mig inte heller privat på Youtube. De som följer mig vet egentligen ingenting om min bakgrund, eller riktigt vem jag är. Även om det uppfattas som att jag är privat så delar jag med mig av väldigt lite. Min målgrupp, utan att låta som att jag har hybris, är i den här One Direction-eran. De fangirlar verkligen. Det är skillnad mot mig, som är 28 år. Om jag tycker om Carola skulle jag aldrig stanna henne på stan, leta reda på hennes hemadress, försöka få tag på hennes nummer - skrika efter henne och spring efter henne. Men den här generationen gör det. När de ser mig på tunnelbanan skriker de, springer och gråter. De är ganska påträngande.

Nyligen bröt Therese upp från sin fästman, och klippet när hon berättar om detta fick stor uppmärksamhet.

– Det var första gången jag var riktigt privat. Jag har aldrig gått igenom en sådan sak tidigare, och jag kände verkligen att jag behövde hjälp. Det var ett rop på hjälp. Och jag har fått så mycket stöd, hela processen har blivit så mycket enklare tack vare mina följare.

 

"Jag är jättefeg"

Vad säger familj och vänner om det du gör?

– Det är ingen som fattar någonting, varken mina föräldrar eller mina vänner. De är inte inne på Youtube, så de förstår fortfarande inte. Min mamma frågar mig fortfarande när vi ses om jag sökt jobb ännu, varit på Arbetsförmedlingen och så. De förstår inte riktigt.

Therese jobbade tidigare på Röda korset, men sa upp sig och lever nu helt på Youtube-kanalen. Hon lägger ut tre klipp per vecka, och lägger en till två timmar per inspelning. Redigeringen tar 4-6 timmar.

– Jag är en sådan tjej som aldrig vågar göra någonting, och är jättefeg. Jag vill alltid ha trygghet. Det tog emot att säga upp sig från en fast tjänst på Röda korset. Och det känns som att mina följare kom ganska snabbt, och snabbt gick det att leva på det jag tjänar på Youtube. Men därför känns det som att de kan försvinna lika snabbt också. Jag hoppas att även om min framtid kanske inte bara består av att lägga ut videos på Youtube så kanske kanalen för med sig något annat.

Och erbjudanden finns det gott om.

– Det kommer jättemycket, men jämfört med vad man tjänar så är det för dåligt betalt att börja jobba på tv. Produktionsbolagen frågar om jag kan vara med, programleda eller att de vill bygga något runt mig. Men i slutändan tjänar jag mer på att stanna i mitt sovrum och göra mina videor.

Även om pengarna skulle motivera, finns ett hinder.

– En stor faktor för mig är också att jag lider av panikångest. Jag lämnar min lägenhet kanske två gånger i veckan. Jag är bara i min lägenhet, och lämnar aldrig Kungsholmen där den ligger. Jag kan inte ta mig någonstans. Jag går i KBT, terapi och allt sådant där och jobbar på det - men i dag är det inte möjligt för mig. Särskilt inte om pengarna inte heller motiverar.

 

Therese Lindgren.

"Det blir också värre"

Hur ser din vardag ut med den kampen?

– Jag lever ett väldigt begränsat liv, geografiskt men framför allt mentalt, fysiskt och socialt. Jag träffar väldigt lite folk, hittar inte på någonting. Jag gör ingenting, det är väldigt deprimerande när man tänker efter. Men jag kämpar, jag ger inte upp och sjukskriver mig. Det går framåt, säger Therese och fortsätter:

– I viss mån har min panikångest blivit värre allt eftersom kanalen blivit större. Jag blir igenkänd av tjejerna som inte är så diskreta. Jag gick genom Kungsträdgården för en månad sedan, och det samlades 50 tjejer som skriker och ville ta foton. Det är mardrömmen för mig, med panikångesten. Det är paradoxalt. Jag blir bättre, och mår bra av alla som hejar på mig. Men det blir också värre.

Vad är den största missuppfattningen kring ditt Youtubande?

– Den största missuppfattningen är att min kanal bara handlar om smink. Det är hälften kanske, varannan video handlar om skönhet. Resterande handlar om djurrättigheter, varför jag valt att bli vegan och allt inom det. Sedan pratar vi jättemycket om panikångest. Det är enklare att beskriva min kanal som sminkkanal, men jag måste själv bli bättre på att lyfta fram det andra.

Och:

– Varje månad har jag fem miljoner videovisningar, och genomsnittliga visningstiden är ungefär sex minuter. Om man jämför då med bloggare som har en halv miljon sidvisningar i veckan så är inte bara min kanal utan många med mig så mycket större sett till engagemang och nerlagd tid jämfört med en blogg. Det är skitcoolt. Våra kanaler är större än vi tror. Vi ser fortfarande upp till bloggarna och känner oss som underdogs. Men egentligen är vi större.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag