The Arks satsning gick hem. Nya skivan "In full regalia" säljs i tidningskiosker tillsammans med ett specialskrivet magasin. På bara en vecka har albumet nått guldstatus. Foto: ROBIN BENIGH / CHRISTER WAHLGREN
The Arks satsning gick hem. Nya skivan "In full regalia" säljs i tidningskiosker tillsammans med ett specialskrivet magasin. På bara en vecka har albumet nått guldstatus. Foto: ROBIN BENIGH / CHRISTER WAHLGREN

The Ark säljer guld på en vecka

Publicerad
Uppdaterad
The Arks satsning gick hem. Nya skivan "In full regalia" säljs i tidningskiosker tillsammans med ett specialskrivet magasin. På bara en vecka har albumet nått guldstatus.
The Arks satsning gick hem. Nya skivan "In full regalia" säljs i tidningskiosker tillsammans med ett specialskrivet magasin. På bara en vecka har albumet nått guldstatus.
The Arks nya album "In full regalia" kom för en vecka sedan och möttes av blandade recensioner. En fyra i Dagens Nyheter, en trea i Expressen, två av fem från TT Spektra.
Ola Salo och kompani lär inte bry sig nämnvärt. Albumet har fått stor uppmärksamhet för det originella sätt på vilket bandet valt att lansera det. Om nu någon har missat affischerna så säljs "In full regalia" tillsammans med en specialskriven tidskrift i snart sagt varenda tidningskiosk.

Försäljningssuccé

Efter en vecka kan The Ark konstatera att satsningen gått hem. På bara sju dagar har plattan uppfyllt de krav som ställs på en svensk guldskiva - och det med råge. Färsk försäljningsstatistik visar att "In full regalia" redan är uppe i fler än 26 000 sålda exemplar. För en guldskiva krävs 20 000.
Johannes Sjöberg som arbetar med lanseringen av albumet samlade på måndagen in siffror från de stora återförsäljarna.
"The Ark-magasinet är utan konkurrens är det bäst säljande magasinet på Pressbyrån och 7 Eleven under förra veckan", skriver han i ett mejl till TT Spektra.

Jagar AC/DC

Skivan hade bara funnits i handeln i en och en halv dag när statistiken för förra veckans albumtopplista sammanställdes. Ändå gick The Ark och "In full regalia" in som nummer två bakom världsstjärnorna AC/DC. Trots att rockveteranerna har draghjälp av den andra filmen i serien om den populära superhjälten Iron Man lär de få se upp nästa vecka. Mycket talar för att The Ark är på väg mot toppen.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida