Dags att göra en pudel SVT. Foto: SVTDags att göra en pudel SVT. Foto: SVT
Dags att göra en pudel SVT. Foto: SVT
Karta där de båda länderna bytt plats. Foto: SVTKarta där de båda länderna bytt plats. Foto: SVT
Karta där de båda länderna bytt plats. Foto: SVT
Som det egentligen ser ut i verkligheten. Foto: Google MapsSom det egentligen ser ut i verkligheten. Foto: Google Maps

Som det egentligen ser ut i verkligheten.

 Foto: Google Maps
Kristian Luuk. Foto: SVTKristian Luuk. Foto: SVT
Kristian Luuk. Foto: SVT
Fredrik Lindström. Foto: SVTFredrik Lindström. Foto: SVT
Fredrik Lindström. Foto: SVT

SVT:s dubbel-tabbe i fredagens "På spåret"

Publicerad

SVT:s "På Spåret" stod på fredagen för en dubbelmiss i sitt program.

Först angavs att pudelklippning var en OS-gren som förekom i Paris år 1900 – något som The Telegraph sedan tidigare har avslöjat är ett aprilskämt.

Och innan programmet var över hade SVT dessutom bytt plats på Iran och Irak på en karta.

I fredagens avsnitt av "På Spåret" fick nykomlingarna Viveca Sten och David Lagercrantz möta program-veteranerna Filip Hammar och Fredrik Wikingsson.

I ett tävlingsmoment skulle de svara vilka två grenar som hade förekommit i OS, som officiell tävlings- eller uppvisningsgren.

 

LÄS MER: Lindströms pinsamma miss fick klippas bort

 

Pudelklippning i OS

Grenarna som de fick välja mellan var: Paraddrilling, trafikdirigering, pudelklippning, andjakt och arkitektur.

Filip Hammar och Fredrik Wikingsson gissade andjakt och arkitektur, medan Viveca Sten och David Lagercrantz svarade trafikdirigering och andjakt.

När Fredrik Lindström gav det korrekta svaret löd det:

– Trafikdirigering har inte förekommit och det har inte paraddrilling heller. Och andjakten har inte heller förekommit, säger han och fortsätter:

– Men de grenar som har förekommit är pudelklippning, som var uppvisningsgren i Paris 1900 och den som sopade hem guldet var Avil Lafoule. Han rev av 17 pudlar på två timmar.

 

LÄS MER: Tabben avgjorde "På spåret"-matchen

 

Ett aprilskämt

Men enligt The Telegraph har pudelklippning i Paris 1900 aldrig förekommit. Det är i verkligheten ett påhitt som publicerades i en tidning den 1 april.

Den brittiske journalisten Eddie Butler från The Guardian läste texten 2008 när han bevakade OS i Peking och skrev om det hela på sin blogg.

"Det fanns en gren i pudelklippning. Allvarligt. En fransk bondes fru vann guldet", skrev han då.

Men efter det har The Telegraph granskat uppgifterna och kommit fram till att artikeln om pudelklippningen bara var ett aprilskäm. Ett aprilskämt som nu SVT själva har gått på - sex år efter att sanningen kommit fram.

Kanske hade man kunnat ana att segraren "Avil Lafoule" var en någon "förfranskad" version av "april fool"...

 

Tabbe blev dubbeltabbe

Men innan programmet var slut hade SVT gått på ytterligare en nit.

När det var dags för en fråga där deltagarna skulle gissa på Saudiarabien och Oman visades en karta över Mellanöstern – där Iran och Irak hade fått byta plats.

På SVT:s karta hade man blandat ihop länderna vilket uppmärksamma tittare snabbt snappade upp. I programmet nämndes dock aldrig kartmissen, utan förblev ett fel för tittare att reta sig på hemma i soffan.

Efter Expressens artikel om dubbel-tabben har SVT gjort en pudel om pudelklippningen och kartmissen. På sin Facebooksida ber programredaktionen om ursäkt för misstagen och lovar större ansträngning i framtiden.

 

Vi på redaktionen för På spåret får göra en pudel och erkänna att vi gått på ett aprilskämt redan i januari....

Posted by På spåret on Saturday, January 9, 2016

 

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag