Gunilla Persson. Foto: Cornelia NordströmGunilla Persson. Foto: Cornelia Nordström
Gunilla Persson. Foto: Cornelia Nordström
Masken. Foto: Faksimil Gunilla Persson FacebookMasken. Foto: Faksimil Gunilla Persson Facebook
Masken. Foto: Faksimil Gunilla Persson Facebook

Svaret efter Gunilla Perssons anklagelse

Publicerad

Gunilla Persson hotade att stämma Partykungen efter att de sålt en maskeradmask med hennes ansikte.

Hollywoodfrun krävde ersättning för försäljningen – nu ger bolaget tv-profilen ett vasst svar.

"Vi har (tyvärr) inte sålt ett enda exemplar av Gunilla Perssons mask", skriver Joel Svensson på bolaget i ett mejl.

Det var under onsdagen som Gunilla Persson ilsknade till på företaget Partykungen, efter att bolaget börjat sälja en maskeradmask föreställande Hollywoodfrun.

Tv-profilen hävdade att hon äger rätten till bilden. Hon var därför starkt kritisk till tilltaget och uppmanade sina Facebookföljare att inte köpa masken.

Samtidigt berättade Hollywoodfrun att hon planerade att ta en rättslig strid med bolaget. Hon krävde ersättning från bolagets vinst.

 

LÄS MER: Gunilla Perssons ilska: "Måste stoppas"

 

– Det är min bild. De måste stoppas. De måste åtalas. Vad säger lagen i Sverige? Är det laglöst land eller? sa hon då och fortsatte:

– På Facebook skriver folk att de redan gått ut och köpt två hundra masker. Jag vet inte om de driver med mig. Det kanske de gör. Men det kan ju vara sanning. Och i så fall vill jag gärna ha de pengarna som de här tjuvarna har tjänat på mig

Nu svarar företaget Hollywoodfrun. I ett mejl skriver Joel Svensson på Partykungen att man slutade sälja produkten efter Gunilla Perssons utspel.

Några intäkter menar man att man inte haft.

"Vi har (tyvärr) inte sålt ett enda exemplar av Gunilla Perssons mask, då den endast var ute till försäljning i ett dygn innan Gunilla upplyste oss om vem som äger rättigheterna till bilden", skriver han.

 

LÄS MER: Stjärnan särbehandlad av TV4

 

Samtidigt öppnar bolaget för att inleda ett samarbete med Hollywoodfrun.

"Vi samarbetar gärna med Gunilla och säljer hennes mask om hon hör av sig till oss så vi kan komma överens om en rimlig ersättning", skriver Joel Svensson.

Gunilla Persson berättade under torsdagen att hon har planer på att börja sälja masker föreställande sig själv.

– Jag vill ju hellre att trevliga masker cirkulerar på mig. Men nu har de här människorna gett mig en jättebra affärsidé. Jag kommer nu att gå ut med egna masker och olika partyartiklar. Det kan bli stort i Sverige under halloween och jul, sa hon då.

 

 

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag