Supergruppen som kuppade Tommy Nilssons chokladreklam

Publicerad

Här är supergruppen som kapade Tommy Nilssons chokladreklam

Adam Tensta, Andreas Kleerup och producenten Markus Enochson var med och spelade in covern på "Paint it black" i natt.

– Vi hoppas Tommy Nilsson ser humorn. Om man ger sig in i kuppleken och nån kuppar ens kupp får man ta det, säger Simon Strand, talesperson för AIK-alliansen, till Expressen.se.

Tommy Nilssons namnbyte till Black blev gårdagens stora snackis. Förvåningen var stor och många trodde att det hela var en del av AIK-fansens kampanj inför hemmapremiären på Friends arena, "Paint it black".

Tommy Nilsson är en känd AIK:are och twittrade i går också misstänkt om att "det gnager i min själ".

På tisdagsmorgonen förstärktes misstankarna ytterligare när det publicerades en cover på Stones-låten "Paint it black" på kampanjens hemsida.

Artisten Black uppgavs ha sjungit in covern.

Var chokladreklam

Förvirringen var därför stor när Tommy Nilsson avslöjade att hans namnbyte inte alls hade något med AIK att göra, och att det stället var en reklamkupp för Marabous lakritschoklad.

Nu kan Expressen.se räta ut några av frågetecknen. "Paint it black"-covern har nämligen inget med Tommy Nilsson att göra, utan är i stället AIK-fansens kapning av Marabous PR-kupp.

Simon Strand, talesperson för fansens paraplyorganisation AIK-alliansen, berättar för Expressen.se att man kom på idén under gårdagen och började skriva texten vid klockan sex på kvällen.

– Vi tänkte att det här måste vi göra något av, säger Simon Strand.

– Vår artist heter som av en händelse också Black. Det är inget man kan ta patent på, fortsätter han.

Hoppas Tommy ser humorn

Bakom låten ligger flera av Sveriges tyngsta artister. Andreas Kleerup och Markus Enochson producerade och Kleerup spelar också trummor på covern.

Inspelningen gjordes hemma hos en annan AIK:are, Adam Tensta.

Sången står coverartisten Henrik Didriksson för.

– Vi hoppas att Tommy Nilsson ser humorn i det hela. Om man ger sig in i kuppleken och nån kuppar ens kupp får man ta det, säger Simon Strand.

Adam Tensta bekräftar uppgifterna:

– Jag var med. När Simon kallar ställer man upp, säger han.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag