Rihanna. Foto: BROADIMAGE/REX/SHUTTERSTOCKRihanna. Foto: BROADIMAGE/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna. Foto: BROADIMAGE/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna får kritik för sin nya bild. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCKRihanna får kritik för sin nya bild. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna får kritik för sin nya bild. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCKRihanna. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna. Foto: KALAIDJIAN/BFA/REX/SHUTTERSTOCK
Rihanna. Foto: HAHN LIONEL/ABACARihanna. Foto: HAHN LIONEL/ABACA
Rihanna. Foto: HAHN LIONEL/ABACA

Stora ilskan mot Rihanna efter bilden

Publicerad

Superstjärnan Rihanna bar päls på ett modeevent – och nu ser djurrättsorganisationen PETA rött.

Rihanna ska ha fått en fejkpäls skickad till sig, för att hon ska låta bli att bära äkta päls, skriver Metro Uk.

"Vi såg många kommentarer från fans som var besvikna på att du bar päls på Christian Dior-eventet förra veckan" skriver PETA i ett öppet brev till Rihanna.

Rihanna, 29, upprör djurrättsaktivister efter sitt klädval - stjärnan valde nämligen att bära äkta päls på ett modeevent med Christian Dior.

Nu har organisationen PETA valt att skicka en fejkpäls till artisten, i hopp om att hon ska välja plagg där djur inte har kommit till skada i processen.

"Var besvikna att du var päls"

Med pälsen skickar de också ett öppet brev till Rihanna, skriver Metro, där de antyder att många av stjärnans fans blev besvikna på hennes klädval.

"Vi såg många kommentarer från fans som var besvikna på att du bar päls på Christian Dior-eventet förra veckan. Precis som oss så vill de att du ska lägga pälsarna på hyllan och i stället satsa på outfits som slaktar, men som inte slaktar någon" skriver PETA i det öppna brevet.

 

LÄS MER: Rihannas attack: En omoralisk gris

 

Ber Rihanna skänka bort sina pälsar

 

LÄS MER: Rihanna i blåsväder – efter drottninghån

 

Djurrättsorganisationen vill också att Rihanna ska göra sig av med alla sina plagg och föremål som är gjorda av päls, och ber henne att donera dem till organisationen för att visa stöd.

"Vänligen acceptera den här fejkpälsen som en gåva från PETA. Utöver det så skulle vi föreslå att du skänker alla dina pälsar till oss. Varje pälsplagg orsakar ohygglig smärta till alla de rävar, minkar och småvargar som slås, elektrifieras, gasas och ofta flås levande" skriver de i brevet till stjärnan.

Om Rihanna väljer att lyssna på PETA eller inte får framtiden utvisa.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag