Reklambild från ÅhlénsReklambild från Åhléns
Reklambild från Åhléns
Fatou Bakotou Touray, 44, från Farsta, är en av de som är positivt inställt till reklambilden. Foto: PrivatFatou Bakotou Touray, 44, från Farsta, är en av de som är positivt inställt till reklambilden. Foto: Privat
Fatou Bakotou Touray, 44, från Farsta, är en av de som är positivt inställt till reklambilden. Foto: Privat
Reklambild från ÅhlénsReklambild från Åhléns
Reklambild från Åhléns

Starka reaktioner mot Åhléns-kampanj

Publicerad

Åhléns använder sig av en modell som bär slöja, så kallad hijab – något som får vissa kunder att rasa. "Normalisering av kvinnoförtryck", skriver flera i sociala medier. Men Åhléns tar kritiken med ro:

– Vår kampanj tar inte ställning för eller emot slöja. Men vi vet att många kvinnor i Sverige i dag bär slöja och vi presenterar ett alternativ för dem, säger Weronica Nilsson, som är PR- och informationschef.

Förra veckan lanserade varuhuset Åhléns sin höstkollektion och för första gången någonsin har de en modell iklädd hijab – ett plagg som täcker en kvinnas hår och axlar.

– I Sverige i dag bor människor av en mängd bakgrunder, religioner och kulturer – och därför har vi anpassat vår kampanj efter hur samhället faktiskt ser ut. Vi har många modeller i kampanjen med olika kulturell och etnisk bakgrund, säger Weronica Nilsson, PR- och informationschef på Åhléns.

LÄS MER: Hon är H&M:s första modell i hijab.

Fått negativa kommentarer

Sedan bilderna lades upp på Åhléns Facebooksida har de överrösts med negativa kommentarer från kunder som menar att Åhléns bidrar till "normalisering av kvinnoförtryck och islamisering".

– Vi tar avstånd från alla former av tvång och förtryck. I vår kampanj tar vi inte ställning för eller emot slöja, och vi uppmanar ingen att börja bära slöja. Men vi vet att många kvinnor i Sverige i dag bär slöja och vi presenterar ett alternativ för dem, säger Weronica Nilsson.

"Viktigt att lyfta mångfalden"

Fatou Bakotou Touray, 44, från Farsta, är en av de som är positivt inställt till reklambilden.

– Jag tycker att det är jätteviktigt att vi representerar Sverige som det faktiskt ser ut. Det är vanligt med kvinnor som bär slöja och även modeller som har mörkare hudton. Med tanke på att afrofobi och islamofobi genomsyrar Sverige i dag så är det extra viktigt att lyfta fram mångfalden, säger Fatou.

Hon håller inte med om att man på det här sättet normaliserar kvinnoförtryck – tvärtom:

– Det är lika illa att hindra kvinnor från att bära hijab som att tvinga dem. Kvinnor måste få rätten att få bära vad de än vill utan att bli kritiserade eller sexualiserade.

"Inkluderade och sedda"

Men Åhléns har också fått många positiva reaktioner från kvinnor som skriver att det äntligen känner sig inkluderade och sedda.

Kommer ni att använda er av kvinnor i hijab – eller andra så kallade religiösa plagg och symboler – i framtida reklam?

– Vi har inte planerat våra kommande kampanjer ännu, men vi kommer alltid att jobba med att skapa inkluderande kommunikation på olika sätt, säger Weronica Nilsson, PR- och informationschef på Åhléns.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag