Kung Arthur och Damen i Sjön (Henrik Dorsin, Nina Söderquist) i ett starkt shownummer i Monty Python-musikalen på Oscars i Stockholm. Foto: MIKAEL BOHLIN
Kung Arthur och Damen i Sjön (Henrik Dorsin, Nina Söderquist) i ett starkt shownummer i Monty Python-musikalen på Oscars i Stockholm.  Foto: MIKAEL BOHLIN

"Spamalot" - mördande drift med musikaler

Publicerad
Uppdaterad
Den som kan sin Monty Python har kul.
Den som har sett några musikaler har ännu roligare.
Eric Idle gjorde Broadway-musikal av Monty Python-filmen, som drev svårt med kung Arthur och hans riddare kring runda bordet. Men han kunde liksom inte låta bli att samtidigt driva med hela musikalgenren.
Personligen är jag, som kan min Monty Python och sett en och annan musikal, mycket road av "Spamalot".
Här finns en mördande drift med musikalens svag - heter, överdrifter och klichéer. Här finns också de flesta musikalsorter parodierade, från traditionellt judiskt till pumpande gaydisko.
Det är Monty Python-humor, trams och fåniga vitsar, men när det görs med kompetens och distans, då blir det roligt. Och så gillar jag när scenkonstens regler punkteras med sådant allvar, som i Anders Albiens regi, där inget, absolut inget, är på allvar.
Henrik Dorsin har huvudrollen som kung Arthur, men inte de flesta skratten. Han spelar rakt, sjunger bra och har fint samspel med sin väpnare, den utmärkte sång-och dansmannen Kim Sulocki, som sköter klappret av hästhovar.
Mina favoriter är två:
Damen i sjön, den magnifika Nina Söderquist i rollen hon gjorde redan i London. Hon har komisk nerv, det finns humor i hennes fantastiska röst.
Ängslige Riddar Robin, spelad av Johan Glans, var en succé i Malmö-versionen och även här lyfter han föreställningen, när han förklarar hur man får en succé på Broadway.
Och så kommer man inte undan musikalens stora nummer, "Always look on the bright side", där salongen inte sjunger utan visslar med.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag