Tre av Sveriges största bloggare, Isabella Löwengrip (Blondin-Bella), Katrin Zytomierska, Alexandra Nilsson (Kissie) är inte alls glada på Skatteverket, som nu vill ha in skatt för de gratisprodukter som de tilldelas.
Tre av Sveriges största bloggare, Isabella Löwengrip (Blondin-Bella), Katrin Zytomierska, Alexandra Nilsson (Kissie) är inte alls glada på Skatteverket, som nu vill ha in skatt för de gratisprodukter som de tilldelas.

Skatteverket granskar Sveriges största bloggare: "Varför ska vi bestraffas"

Publicerad
Nu är smekmånaden slut.
Skatteverket vill ha in skatt för alla de gratisprylar som Sveriges största bloggare får.
De tre bloggdrottningarna Alexandra Nilsson (Kissie), Isabella Löwengrip (Blondin-Bella) och Katrin Zytomierska rasar:
"Varför ska vi skatta för all skit som företag och PR-folk skickar till oss", skriver de på Newzglobe.com.
Skatteverket specialgranskar nu de större bloggarna och alla de gratisprylar som de får. Något som enligt Skatteverket bör beskattas.
- Vi har sett att det här är ett område som det ligger en hel del pengar i, säger Karin Andersson på Skatteverket.
- Vi ser inte det här som några gåvor från företagen. De vill ju naturligtvis att de här bloggarna skriver om produkterna och att de får lite marknadsföring, säger Karin Andersson på Skatteverket.
Hon är ansvarig för bloggbevakningen på Skatteverkets speciella Internethandelsprojekt.

"Värt mer än så"

- De är ju ganska lätta att bevaka. De skriver ju gärna om vad de får, säger hon.
Gränsen för vad som ska beskattas går vid ett värde på 225 kronor.
- Men säg att man aldrig behöver köpa hårvårdsprodukter, till exempel, så är ju det värt mer än så, säger Karin Andersson.
Det här har fått tre av Sveriges kanske mest lästa bloggare att gå i spinn.
I en debattartikel på nyhetssajten newzglobe.com rasar Alexandra ”Kissie” Nilsson, Isabella ”Blondinbella” Löwengrip och Katrin Zytomierska.
Det är mest ”skit” som skickas hem till dem, menar de tre bloggdrottningarna. Och skit är det ingen av dem som vill betala skatt för.
”Det mesta går rätt i papperskorgen” skriver de.

"Bekräftar vad vi misstänkt"

Och i de sällsynta fall då det faktiskt kommer hem något till dem som är ”bra” och som de gillar och sedan skriver om så är det väl fullkomligt oväsentligt vem som betalat för grejen, menar de tre.
”Det är ju en gåva och gåvor betalar man inte skatt för. Varför ska vi genast bestraffas för det jobb vi lägger ner”, skriver de.
Karin Andersson tycker att det inlägget är målande.
- Det bekräftar ju bara vad vi har misstänkt. Att de skriver om det de får. Att de har genomfört ett jobb. Och som alla andra som har en lön måste även de betala skatt, säger hon.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag