Foto: Christian Örnberg
 Foto: Christian Örnberg
Foto: Christian Örnberg
 Foto: Christian Örnberg

Schyffert slår tillbaka efter kritiserade bilden

Publicerad

Henrik Schyffert jagar – och publicerade en bild på en död hjort på sin Facebooksida under måndagen.

Nu slår tv-profilen tillbaka mot de som kritiserat honom för jakt.

"Om ni på riktigt tycker att industriell köttproduktion är vettigare än att skjuta en hjort en gång i halvåret och laga mat på till barnen hemma? Ni har tyvärr helt fel", skriver han.

I veckan har Henrik Schyffert jagat i Oxelösund.

På måndagen publicerade tv-profilen en bild på sin Facebooksida på en skjuten hjort.

"Efter fyra timmars huttrande i 8 minusgrader", skrev han då till bilden.

Något som fick många att kritisera Schyffert.

"Måste vara jobbigt att behöva frysa medan man väntar på att få döda oskyldiga djur... Usch!", skriver en person i kommentarsfältet till bilden och får medhåll från andra.

 

Efter fyra timmars huttrande i 8 minusgrader....

Posted by Henrik Schyffert on den 4 januari 2016

 

Efter kritiken förklarar nu Henrik Schyffert varför han jagar.

"Jag fattar att det är provocerande med bilder på nyskjutna djur. Inte min mening att uppröra. Men eftersom köttdebatten blåste i gång så är mitt resonemang det här...", skriver han.

 

LÄS MER: Schyffert hyllas för sitt Facebook-inlägg

 

Schyffert skriver vidare att han gör fel som jagar.

"Alla som inte äter kött och blir förbannade på folk som skjuter djur - ni har helt rätt och jag viker mig direkt för era argument. Att inte äta kött är naturligtvis den bästa vägen och jag gör fel som jagar. Men jag är en svag människa som gillar kött", skriver han.

Schyffert om jakten: "Ni har tyvärr fel"

Komikern och tv-profilen ger också en känga till de som kritiserat honom.

"Men alla ni andra, som äter kött (ja, kalkon och kyckling är också kött) men ändå tycker att det är fel att skjuta djur, om ni på riktigt tycker att industriell köttproduktion är vettigare än att skjuta en hjort en gång i halvåret och laga mat på till barnen hemma? Ni har tyvärr helt fel", skriver han.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida