Vem är lik vem?
Vem är lik vem?

Sacha Baron Cohen härmar Mahir Cagri?

Publicerad
Uppdaterad
Nu hotas Borat av en ny stämning.
Borat är ett direktplagiat av mig, hävdar den turkiske internetkändisen Mahir Cagri.
Först hotade Kazakstan att stämma Borats upphovsman Sacha Baron Cohen för att förtala landet. Nu hotas han av en ny stämning. Den här gången är det Mahir Cagri, som var ett av de största internetfenomenen på 90-talet, som är upprörd. Sedan Mahir Cagris storhetstid med sajten www.ikissyou.org, där han uppmanade världens kvinnor att besöka honom i Turkiet och kyssa honom, har han försökt sig på en misslyckad karriär i underhållningsbranschen. Nu menar han att Borats taskiga grammatik, ologiska tänkande och slemmighet är en plankning av honom själv. - Allt folk vet att Sacha Baron Cohen imiterar mig. Han stjäl min karaktär och ger dålig budskap till USA-folk, säger han till Wired. Nu hotar han att stämma Borats upphovsman. - Han kontaktade mig aldrig och fick aldrig mitt tillstånd. Ett av Borats kännetecken är hans mustasch. Wired frågar Mahir Cagri om det inte var han som började med det: - Jag började först odla mustasch 10-15 år sedan. Ibland jag har inte varit mustasch. Jag är man och mustasch visar manlig mognad. På frågan om han planer på en egen film svarar han: - Jag försöker hitta USA-förläggare, och jag hoppas jag kan få bra erbjudande från Hollywood och spela mitt eget liv och dela med mina fans, Julia Roberts, Spielberg, David Bowie eller andra, den här filmen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag