Foto: Emmalisa Pauly
 Foto: Emmalisa Pauly

"Så mycket bättres" rekord – Carola-effekt

Publicerad

STOCKHOLM.

2 245 000.

Så många såg Carola och company under lördagens "Så mycket bättre", enligt preliminära siffror.

Det är programmets högsta notering någonsin.

– Carola drar alltid till sig en massa nyfikenhet, det känner vi väl till, säger Martin Nygren, exekutiv producent.

Det första avsnittet av den nya omgången av "Så mycket bättre" i lördags satte ett prydligt tittarrekord. Hela 2 245 000 tittare såg programmet där Ola Salo stod i centrum, enligt preliminära mätningar, uppger TV4.

Det är den högsta publiksiffran ett avsnitt av det populära programmet haft i sin femåriga historia.

"Måste ha träffat rätt"

– Vi måste ha träffat rätt med casten. Det är väl den största anledningen tror jag. Sen har vi lyckats få bra tryck i kampanjen, intresset för den nya säsongen, säger Martin Nygren, exekutiv producent på kanalen.

En nyckel till framgången är Carola-effekten.

– Carola drar alltid till sig en massa nyfikenhet, det känner vi väl till, säger Martin Nygren.

På TV4 hade man inte förväntat sig sådana succésiffror.

"Ett jävla tryck"

– Jag trodde faktiskt inte det. Jag märkte att det var ett jävla tryck, ända sedan vi gick ut med namnen i våras. Men jag hade aldrig vågat hoppas på det här. Vi har legat och kring 2 miljoner förr, hade vi varit där och nosat hade det varit bra. Nu tar vi ett rejält kliv över, det känns sensationellt bra och roligt, säger Martin Nygren.

Även "Hellenius hörna" lockade storpublik i helgen. Fredagens avsnitt med prins Carl Philip som gäst sågs av 1 535 000 tittare och var extra populärt bland kvinnor i målgruppen 15-44, noterar TV4:s pressavdelning.

EXPRESSEN.SE/TT Spektra

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida