Så lurades tjejer att klä av sig för pojkbandet

Publicerad

Tonårstjejer över hela världen publicerar just nu nakenbilder på sig själva på Twitter i en kampanj för bandet One Direction. Men allt är en bluff iscensatt av ett obskyrt nätforum vars syfte är att samla på sig nakenbilder på unga tjejer och "runka hårt".

Här är sanningen bakom hashtaggen #Skinfor1D och One Direction-medlemmens vädjan till fansen.

"Det är något riktigt sjukt som pågår just nu, allihop lugna ner er och gör ingenting dumt för ni kan inte ta tillbaka det", skriver medlemmen Liam Payne på Twitter.

Den 27 maj avslöjades det i ett videoklipp att One Direction-medlemmarna Zayn Malik and Louis Tomlinson rökte något som såg ut som cannabis under en resa i Peru.

Det blev startskottet för hashtagg-kampanjen #Skinfor1D som har fått 118 000 tweets på drygt 48 timmar. Hundratals unga tjejer världen över har publicerat nakenbilder på sig själva på Twitter, några av dem är under 18 år gamla.

Men, varför fylls Twitter av nakna tonåringar?

Lyckades lura hundratals

För att förstå syftet måste vi spola tillbaka tiden till januari 2013. Då hade flera bilder avslöjat att världsstjärnan Justin Bieber hade rökt marijuana.

På nätforumet 4chan, vars användare tidigare har stått bakom flera illasinnade kampanjer, smiddes snabbt en plan mot Biebers fans. Användarna skapade fejkkonton på Twitter och Instagram och började sprida hashtaggen #CuttingforBieber (Skär dig för Bieber). Sedan uppmanades andra Bieber-fans att lägga upp liknande bilder för att stoppa stjärnan från att använda droger. "Om du inte slutar ta droger, slutar inte vi att skära oss", var budskapet. På kort tid lyckades 4chan lura ett flertal unga att lägga ut bilder som visar hur de skär sig i armarna.

Medlemmarnas "drogbilder" blev startskott

Stärkta av framgången med #CuttingforBieber bestämde sig några 4chan-användare för att utnyttja de unga Bieberfansen ännu en gång. Den 30 januari lanserades hashtaggen #boobs4bieber av flera fejkade Twitterkonton. Planen var att få unga Bieberfans att dela med sig av bröstbilder på Twitter – bilder som 4chan-användarna snabbt skulle spara ner på sina datorer.

De fejkade hashtagg-kampanjerna fick stort genomslag i medier runtom i världen. Och när One Direction-medlemmarna Zayn Malik and Louis Tomlinson ertappades med misstänkt cannabisrökning den 27 maj i år såg 4chan en chans till en ny kampanj. Hashtaggen #Skinfor1D föddes och planen var att utnyttja bandets enorma supporterskara av unga, engagerade tjejer.

Spreds i enorm hastighet

Enligt Daily Dot publicerades en steg för steg-plan på 4chan för att lyckas med planen. Instruktionerna gick bland annat ut på att skapa fejkkonton, lägga ut nakenbilder som hämtats från nätet och sedan vänta på att de riktiga fansen följde efter.

"Fyll på er mapp med nakenbilder på tonåringar. Runka hårt", står det i anvisningarna på 4chan, enligt Daily Dot.

Skryter om kampanjen

Att säga att planen blev lyckad är en underdrift. När den här artikeln skrivs har #Skinfor1D twittrats 110 000 gånger på drygt 48 timmar och slagit sig in på Twitters topplista över mest populära taggar världen över. De flesta nakenbilderna på Twitter kommer från 4chan-användarnas fejkkonton, men de har ändå lyckats lurat hundratals unga tjejer världen över att lägga ut egna bilder.

"Fint arbete killar, riktigt imponerande inflytande på nätet", skriver en 4chan-användare enligt Daily Dot.

"Västkusten borde plocka upp detta snart. Runt klockan 5 även östkusten.....det här kommer att vara i alla tidningar", skriver en annan.

När folk började syna bluffen skrev en 4chan-användare så här på forumet:

"Allihop skapa konton på Instagram, det här är inte över. Det här är det perfekta tillfället att få stor påverkan på mer än bara Twitter".

Motreaktionen mot bluffen

Blåsningen har till och med gått så långt att bandmedlemmen Liam Payne har gått ut med en vädjan till fansen att sluta.

"Det är något riktigt sjukt som pågår just nu, allihop lugna ner er och gör ingenting dumt för ni kan inte ta tillbaka det", skriver medlemmen Liam Payne på Twitter.

Strax därefter lanserade Payne hashtaggarna #wearahoodyfor1d (Bär en tröja för 1d) och #wearasmanyclothesasyoucanfor1d (Bär så många kläder du kan för 1d). Paynes tweets delades över 100 000 gånger på fyra timmar och flera fans följde stjärnans uppmaning.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida