Roland Nordqvist blev känd som Teliapappan när han medverkade i företagets reklamfilmer. Foto: ROGER VIKSTRÖMRoland Nordqvist blev känd som Teliapappan när han medverkade i företagets reklamfilmer. Foto: ROGER VIKSTRÖM
Roland Nordqvist blev känd som Teliapappan när han medverkade i företagets reklamfilmer.  Foto: ROGER VIKSTRÖM
Roland Nordqvist. Foto: AXEL ÖBERGRoland Nordqvist. Foto: AXEL ÖBERG
Roland Nordqvist.  Foto: AXEL ÖBERG
Roland Nordqvist. Foto: PrivatRoland Nordqvist. Foto: Privat
Roland Nordqvist. Foto: Privat
Roland Nordqvist på sitt nya jobb. Foto: PrivatRoland Nordqvist på sitt nya jobb. Foto: Privat
Roland Nordqvist på sitt nya jobb. Foto: Privat

Så lever ”Teliapappan” i dag – får skamliga förslag

Publicerad

Han blev Teliapappan med hela svenska folket.

I dag har Roland Nordqvist hunnit fylla 70 år. Och trots att det gått flera år sedan han försvann från rampljuset blir han ständigt igenkänd på stan.

Här berättar den tidigare reklamstjärnan om sitt nya liv – och om erbjudandena som aldrig kom.

– Det var en kvinna som nöp mig i häcken, jag kände mig som en rockstjärna, säger han.

Om du befann dig på City Gross i Höör i fredags är chansen stor att du skymtade ett välbekant ansikte. Där stod nämligen Roland Nordqvist och sålde bredband för Telias räkning.

Mellan 2004 och 2010 var Roland Nordqvist, mer känd som Teliapappan, ett av Sveriges mest kända ansikten. I dag har det gått närmare ett decennium sedan telekomjätten valde att skrota sitt hyllade reklamkoncept. Roland Nordqvist, som därmed försvann från rampljuset, blir dock fortfarande igenkänd på stan.

– Det är lite kul det där. Det har gått sju år sedan jag gjorde den sista reklamfilmen men det går inte en dag utan att folk känner igen mig. Jag tänkte att det skulle vara så i kanske ett eller två år men nu är vi inne på det sjunde året, det är sjukt, säger Roland Nordqvist och skrattar.

 

LÄS MER: Här möts två av Sveriges mest kända reklamprofiler

 

Är det jobbigt?

– Nej jag har aldrig haft några problem med att folk känner igen mig. Men det var en ny upplevelse i början. Det kunde nästan gå lite till överdrift. Jag blev överfallen av ett gäng autografjägare utanför en snabbmatsrestaurang en gång. Det blev lite kaos och var kanske lite halvjobbigt. Men man får ta det, säger han och fortsätter:

– Nu blir jag mest förvånad över att det fortfarande hänger kvar. Jag jobbar ju heltid och det går fan inte en dag utan att det är minst en, oftast fler, som känner igen mig.

 

Teliapappan om de skamliga förslagen

När kändisskapet var som störst hände det att Roland Nordqvist fick skamliga förslag. Som när han och familjen firade jul på en finlandskryssning.

– Jag skrattar åt det fortfarande. I dag hade folk kanske sett det som sexuella trakasserier men jag tog det på skoj. De var väl inte helt nyktra kanske.

Vad var det som hände?

– Det var någon som slet upp mig på dansgolvet. Jag försökte vara väluppfostrad och dansa och sedan var det en annan kvinna som nöp mig i häcken. Jag kände mig som en rockstjärna, jag menar jag var ju i 60-årsåldern då. Det är lite coolt alltså, jag blev lite smickrad.

Blir du fortfarande uppvaktad?

– Helt ärligt... jag jobbar nere i Höör just nu och det var en marknad. På kvällen gick jag ut och käkade och då kom det två blondiner och började stöta på mig. Herregud jag är ju 70 år och lyckligt gift sedan 15 år tillbaka. Men det var kul, jag blev lite smickrad.

Det blev sex år med Telia innan företaget valde att byta reklamkoncept – ett beslut som Roland Nordqvist tycker är tråkigt. Dessutom uteblev de erbjudanden han väntade sig från företagets konkurrenter.

 

LÄS MER: Därför springer reklamstjärnan naken 

 

Åtminstone en konkurrent ska ha erbjudit bra betalt men kontraktet med Telia hindrade Roland Nordqvist från att göra reklam för företag i samma bransch i tre år. Efter det rann det hela ut i sanden. Efter att den sista filmen hade visats var det ingen som hörde av sig.

Kändes det tråkigt?

– Nej, det var inte så att jag gick och väntade. Men det är klart, hade det kommit ett erbjudande hade jag tagit det. Men herregud, jag har ju ett annat jobb nu. Jag går inte och väntar på att saker ska hända.

Roland Nordqvist ser åren med Telia som en upplevelse för livet.

– Jag blev en kändis och dessutom hade jag hyfsat gott med pengar under den tiden.

På sätt och vis har cirkeln dessutom slutits. I dag jobbar Roland Nordqvist, som fyllde 70 i år, återigen åt Telia. Iklädd företagets kläder knackar han dörr och säljer fiber.

– Helt ärligt, hade jag slutat jobba hade jag nog klättrat på väggarna. Jag är frisk som en nötkärna och så länge jag är klar i kroppen och knoppen tänker jag fortsätta.

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag