Foto: Suvad Mrkonjic
 Foto: Suvad Mrkonjic

Så fuskade Stenmarck med topplistan

Publicerad

STOCKHOLM.

Martin Stenmarcks dåvarande bokningsagent krävde att ett reseföretag skulle köpa 1 000 exemplar av artistens singel för att fuska med försäljningslistan.

– Det är klart att det har gjorts vansinnigt många försök att manipulera topplistan, säger branschorganisationen Ifpis vd Ludvig Werner.

Just nu pågår rättegången mot Lotta Engberg, Magnus Carlsson och Martin Stenmarck. Tre artister som arbetat med bokaren Bruno Tillander och nu är misstänkta för att ha fuskat med skatten på stora summor som Bruno Tillander skall ha gett dem svart.

Bruno Tillander var specialiserad på att arrangera uppträdanden i samband med skivlanseringar och artisterna menar att de gjort uppträdandena mot mycket låg betalning för att med Tillanders hjälp öka skivförsäljningen och klättra på topplistorna, som sammanställs för branschorganisationen Ifpi.

"Betyder enormt mycket"

Under rättegången har det framkommit att Bruno Tillander skrivit kontrakt med ett reseföretag som förbundit sig att köpa 1 000 exemplar av Martin Stenmarcks aktuella singel, mot att han skulle uppträda på en av deras färjor.

– Det betyder enormt mycket för en skivlansering, sade Martin Stenmarck på rättegångens första dag.

Den här typen av manipulering av topplistan förekommer då och då enligt källor till TT Spektra, men det är strängt förbjudet. Det mesta kända fallet var när skivbolaget Dr Records 1999 avslöjades ha skickat ut bulvaner för att köpa upp stora mängder av singeln "Alla vi" med Björn Borg, Dr Alban, Tomas Brolin och Mattias Frisk. De misstänkta köpen raderades då från topplistesammanställningen.

Att hamna högt upp på topplistan kan avgöra hur mycket artisten uppmärksammas och påverkar förstås hur ofta låten spelas i radio.

Kontrollsystem

Ludvig Werner säger sig inte känna till just Stenmarck-fallet, men ställer sig frågande inför uppgifterna.

– Om du går in och köper tio ex till dina polare så är det klart att det inte går att verifiera. Men 1 000 ex, det låter mycket.
Skulle så många singlar inrapporteras från en enda rapportör skulle Ifpis kontrollsystem reagera. Topplistan sammanställs med hjälp av datafiler från hundratalet butikers kassasystem.

– Det låter svårt. Men jag vågar inte ta gift på vad som hänt. Han kan ha delat upp det under tre månader, till exempel. Men varje exemplar måste scannas i butik och det ska transaktionsverifieras, som det heter.

Ofta manipulation

Ludvig Werner säger att det ofta sker försök till manipulation.

– Det kan jag garantera. Vi har säkert missat ibland och det kan säkert slinka igenom felaktigheter.

Bruno Tillander var enligt egen utsago den ende privatperson som under åren 2006 och 2007 själv fick rapportera skivförsäljning till Grammotex, som sammanställer skivbolagens försäljning.

Just 2006 toppade Martin Stenmarck den svenska singellistan med låten "Sjumilakliv" i hela fyra veckor. Singeln vann både en Grammis och en Rockbjörn för årets låt. Den toppade även Sveriges Radios Trackslista.

På tisdagen förhördes Magnus Carlsson. Hans advokat Per E Samuelsson menade att just det faktum att Bruno Tillander kunde påverka skivförsäljningen gjorde att artisterna godtog att uppträda mot väldigt låg ersättning.

– Just att han kan rapportera in till Grammotex gör att landets artister inte kan tacka nej till Bruno Tillander. Det gör att artisterna kommer, fast det är dåligt betalt. Det är en liten kaka, men det är en bra reklamkaka och därför har Magnus Carlsson alltid kommit, säger Per E Samuelsson.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag