Roy Andersson tar emot Guldlejonet. Foto: Claudio Onorati / Epa / TtRoy Andersson tar emot Guldlejonet. Foto: Claudio Onorati / Epa / Tt
Roy Andersson tar emot Guldlejonet. Foto: Claudio Onorati / Epa / Tt
Sofia Coppola är en av de som tidigare mottagit det prestigefyllda priset. Foto: Francois MoriSofia Coppola är en av de som tidigare mottagit det prestigefyllda priset. Foto: Francois Mori
Sofia Coppola är en av de som tidigare mottagit det prestigefyllda priset. Foto: Francois Mori
Roy Andersson. Foto: Justina RosengrenRoy Andersson. Foto: Justina Rosengren
Roy Andersson. Foto: Justina Rosengren

Roy Andersson vann Guldlejonet i Venedig

Publicerad

Roy Andersson vann Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig. Det är första gången en svensk tilldelas det prestigefyllda priset.

– Jag har aldrig varit med om liknande. Ett sådant mottagande. Folk står på gatorna och hurrar och hurrar, säger han till Expressen.

Roy Andersson, 71, vann – som första svensk någonsin – det prestigefyllda priset Guldlejonet vid filmfestivalen i Venedig, Italien.

Strax innan klockan 20 spatserade han, skakig, upp på scenen i Venedig för att ta emot sitt lejon för filmen ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” – hans första långfilm på sju år.

– Jag är lite skakig. Grazie mille, tusen tack, tack så mycket. Det är en stor ära att få det här priset på Venedigs filmfestival i Italien, ett land som har levererat så många mästerverk i filmhistorien, sa han i sitt tacktal och fortsatte med att hylla italienska filmer.

Mest fokus gav han Vittorio De Sicas ”Cykeltjuven”, nummer ett på hans inspirationslista.

– Hade jag inte sett några av dem hade jag inte blivit regissör.

När Expressen pratar med Roy Andersson kan han knappt röra sig – folk kommer fram från alla håll för att gratulera.

– Det är en sådan enormt vänlig och positiv stämning och attityd. Jag har aldrig varit med om liknande. Ett sådant mottagande. Folk står på gatorna och hurrar och hurrar och så vidare när man kommer, ungefär som giro d'Italia, längs kanterna. Det är enormt alltså, enormt är det! säger han.

Han berättar att han misstänkte att han skulle vinna ett pris redan under dagen, då flera fotografer började fotografera honom när han satt på ett kafé.

– Då hade det nog läckt ut någonting. Men att det skulle bli lejonet, det kunde jag inte ... det kan man inte förutsäga. Nej, nej, nej, säger en fortsatt skakad regissör.

”Även utan pris är jag väldigt nöjd”

Trodde du att du skulle vinna något pris?

– Jag tycker då att filmen är så pass välgjord och bra och intressant och viktig, den är så bra och välgjord i mina ögon så att även utan pris är jag väldigt nöjd, men desto roligare då när man får pris också. Det påverkar ju också när man ska börja med ett nytt projekt, folk som kan investera och så vidare, de olika fonderna i Europa.

I morgon söndag åker Roy Andersson till Toronto för den internationella filmtestivalen där. I natt däremot ska han festa.

– Jag står här med ett glas champagne som jag aldrig får dricka ur. Jag pratar i telefon hela tiden, haha.

Roy är en fantastisk filmare

Även från filmens distributörer hörs glädjeropen.

– Det är helt fantastiskt roligt. Vi är vanvettigt glada. Det är första gången en svensk vinner Guldlejonet och Roy är en fantastisk filmare, han förtjänar verkligen det här, säger Eva Esseen Arndorff, vd på Triart Film, till Expressen.

Venedigs internationella filmfestival räknas som en av de allra tyngsta filmfestivalerna i världen. Så sent som i fjol tävlade en svensk film på festivalen - då var det Lukas Moodyssons "Vi är bäst!".

Vinnarfilmen ”En duva satt på en gren och funderade på tillvaron” är en tredje och fristående del i Roy Anderssons ”levandetrilogi”. De två andra filmerna är ”Sånger från andra våningen” – som vann priset Jury Prize vid flmfestivalen i Cannes 2000 – och ”Du levande”.

I filmen syns bland andra Holger Andersson, Nils Westblom och Charlotta Larsson.

Den har svensk premiär den 14 november.

Hannes Lundberg Andersson
Hannes Lundberg Andersson

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


3

Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag