DI Weekend i dag. Första bilden på Robert Gustafsson som Hundraåringen.
DI Weekend i dag. Första bilden på Robert Gustafsson som Hundraåringen.

Robert Gustafsson som Hundraåringen

Publicerad

Här är den första bilden på Robert Gustafsson som 100­-åring.

DI Weekend har följt förberedelserna av filmatiseringen av succéromanen "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann".

- Det här är definitivt det svåraste jag har gett mig in på, säger regissören Felix Herngren i DI Weekend-reportaget som publiceras i dag.

Julen 2013 är det premiär för en av senare års mest omtalade svenska filmer - filmatiseringen av Jonas Jonassons miljon­säljande roman "Hundraåringen som klev ut genom fönstret och försvann". I oktober börjar man filma men förberedelserna är i gång sedan länge.

"En av de skickligaste

DI Weekend har följt regissören Felix Herngren, 45, när han rekognoserar i Budapest där inspelningarna inleds.

I reportaget, som publiceras i dag, kan man bland annat se den första bilden på Robert Gustafsson, 47, sminkad som 100-åring - det är ju nämligen han som gör huvudrollen Allan Karlsson.

- Robert är en av Sveriges absolut skickligaste skådespelare och komiker, säger Felix Herngren till DI Weekend.

Fem dygn i sminket

Det är dock inte helt lätt att bli 100 år gammal - enligt DI Weekend kommer Robert Gustafsson att få tillbringa totalt fem hela dygn i sminket för att kunna spela Allan Karlsson i olika åldrar från 25 till 100 år.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida