Maria Brander: Tv är minsann också ett ekosystem.

Publicerad

Till "Antikrundan" kommer man för att visa upp saker som sparats i decennier.

Sen åker man till Ullared för att fylla på med nya prylar.

Hur går det ihop egentligen?

I "Ullared" på måndagar kan man se besökarna hasa sig fram över sina kundvagnar som de fyller till brädden med nya kalsonger, fleecetröjor och påslakanset. Förråden ska fyllas på, och gärna flera gånger per år.

Jag fattar ingenting. Hur lyckas man slita så hårt på sina saker? Gnider man sig mot sandpapper för att nöta lite extra eller sparar man helt enkelt bara allt i en smart förvaringslösning?

Inte sjutton slänger man något i alla fall. Det står ju klart bara man väntar till torsdagens "Antikrundan". Där står folk i ännu en ringlande kö med saker de har sparat på sen Tage Erlander var statsminister, och ofta vet de inte ens vad det är för tingest de visar upp.

"Oj, oj, oj, 150 000 kronor", säger de. "Det hade jag aldrig kunnat tro." Nej, tror jag det. För troligtvis stod det en lastpall Ullaredsköpta fleecetröjor och skymde sikten.

 

Så kan det vara. Eller så består mänskligheten av två helt olika arter: Jägarna som fyller stugan med billig tandkräm i storpack, och samlarna som sitter trycker på handmålade vaser och små silverdosor. Instinkten hos de båda arterna är stark, och ibland då drivkraften blivit för stor. Ja, då kommer "Lyxfällan" och ställer allt till rätta. Tv är minsann också ett ekosystem.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida