Foto: Roger Vikström
 Foto: Roger Vikström

Tomas Andersson Wij gör det vackert

Publicerad
Uppdaterad
En liten teatersalong i Växjö med ett begränsat antal platser. Där är han som bäst.
Publiken sugs in i det som är Tomas Andersson Wij – det personliga, mysiga
och känslosamma.
Låtarna är välskrivna, välarrangerade och väldigt bra. Tonerna tas klockrent och musikerna han har med sig, Gustav Spetz och Per Eklund, håller sig under de lugnare låtarna i bakgrunden så att Tomas Andersson Wijs röst får komma till sin rätt.
Det finns en historia bakom varje sång.

Vare sig texten är skriven på ett F1-hotell mitt i natten eller om det är historien om när Andersson Wij, bara 18 år gammal, liftade ner till Köpenhamn via Växjö, för att pröva
lyckan som gatumusikant.

Hela konserten är naken, avskalad och vacker.
Det är mjuka toner från pianot, lätta slag från trummorna och melodiösa plock från
gitarren – för det mesta.
Men när de tre killarna på scen river igång, då vaknar publiken från sin drömska melankoli, de rent av sjunger med.
Och, om än motvilligt, ger Tomas Andersson Wij publiken något som han, enligt sig själv, sålt sin själ till djävulen för – Carolas ”Evighet”.

Djävulen i detta fall säger Andersson Wij är Kristian Luuk som första gången övertalade honom att göra låten.
Han är uppskattad av Växjöpubliken. När konserten närmar sig sitt slut vill de ha mer.
De inte bara applåderar och visslar för att få in Andersson Wij på scen, de stampar
så salongens golv skakar.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida