Peter Jöback och Emmi Christensson sprakade mest på Cirkus, skriver Anders Dahlbom. Foto: Matthew MurphyPeter Jöback och Emmi Christensson sprakade mest på Cirkus, skriver Anders Dahlbom. Foto: Matthew Murphy
Peter Jöback och Emmi Christensson sprakade mest på Cirkus, skriver Anders Dahlbom. Foto: Matthew Murphy
Peter Jöback är fantomen. Foto: Matthew MurphyPeter Jöback är fantomen. Foto: Matthew Murphy
Peter Jöback är fantomen. Foto: Matthew Murphy
Anton Zetterholm och Emmi Christensson. Foto: Matthew MurphyAnton Zetterholm och Emmi Christensson. Foto: Matthew Murphy
Anton Zetterholm och Emmi Christensson. Foto: Matthew Murphy
Sindre Postholm. Foto: Matthew MurphySindre Postholm. Foto: Matthew Murphy
Sindre Postholm. Foto: Matthew Murphy
Karolina Andersson. Foto: Matthew MurphyKarolina Andersson. Foto: Matthew Murphy
Karolina Andersson. Foto: Matthew Murphy
Drottning Silvia var på plats för att se musikalen. Foto: Karin Törnblom / Ibl Bildbyrå / IBL BILDBYRÅ/IBL IBLDrottning Silvia var på plats för att se musikalen. Foto: Karin Törnblom / Ibl Bildbyrå / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL
Drottning Silvia var på plats för att se musikalen. Foto: Karin Törnblom / Ibl Bildbyrå / IBL BILDBYRÅ/IBL IBL
Det var även Emma Ekborg och Dan Ekborg. Foto: Ann JonassonDet var även Emma Ekborg och Dan Ekborg. Foto: Ann Jonasson
Det var även Emma Ekborg och Dan Ekborg. Foto: Ann Jonasson
Tommy Körberg och Anne-Charlotte Körberg. Foto: Ann JonassonTommy Körberg och Anne-Charlotte Körberg. Foto: Ann Jonasson
Tommy Körberg och Anne-Charlotte Körberg. Foto: Ann Jonasson
Steffo Törnquist och Caroline Törnquist. Foto: Ann JonassonSteffo Törnquist och Caroline Törnquist. Foto: Ann Jonasson
Steffo Törnquist och Caroline Törnquist. Foto: Ann Jonasson
Pernilla Eriksson och Kristin Kaspersen. Foto: Ann JonassonPernilla Eriksson och Kristin Kaspersen. Foto: Ann Jonasson
Pernilla Eriksson och Kristin Kaspersen. Foto: Ann Jonasson
Helena Bergström och Molly Nutley. Foto: Ann JonassonHelena Bergström och Molly Nutley. Foto: Ann Jonasson
Helena Bergström och Molly Nutley. Foto: Ann Jonasson
Anna Kinberg Batra och David Batra. Foto: Ann JonassonAnna Kinberg Batra och David Batra. Foto: Ann Jonasson
Anna Kinberg Batra och David Batra. Foto: Ann Jonasson
Bert-Åke Varg och Julianna Varg. Foto: Ann JonassonBert-Åke Varg och Julianna Varg. Foto: Ann Jonasson
Bert-Åke Varg och Julianna Varg. Foto: Ann Jonasson

Sprakar mest om den kraftfulle Peter Jöback

Publicerad

Det är en mäktig föreställning med vacker musik och sprakande effekter.

Men mest sprakar det om den kraftfulle Peter Jöback.

Och om den ljuvligt sjungande Emmi Christensson.

Stor gala på Cirkus i Stockholm. Festklädd publik med mycket hög kändiskvot och drottning Silvia på hedersplats.

Förväntningar i salongen. Men Fantomen levererade.

Stockholms-versionen är lika storslagen som i London, lika effektfullt iscensatt som i New York och Andrew Lloyd Webbers numera välbekanta musik framförs av 15 riktiga musiker i orkesterdiket.

Det går inte att fuska med Fantomen för Lloyd Webbers musikalpoliser skickas ut från London för att kontrollera kvalitén.

Det som kan skilja olika uppsättningar, det är artisterna, vilka som gör huvudrollerna.

Emmi Christensson, som gör den stora rollen som Christine, är inte känd för svensk publik, men hon sjöng rollen i London häromåret.

Peter Jöback har dragit på sig masken som operaspöket både i London och på Broadway med stor framgång.

Det är alltså ett erfaret par som låter sina röster mötas och det låter förträffligt, både i finstämda lyriska partier och i kraftfull dramatik. Det blir den rätta Fantomen-klangen.

Jag har sett ”Phantom of the opera” ungefär ett dussin gånger. Men där finns partier som jag fortfarande tycker är en njutning.

Operan som repeteras i föreställningen, det är en parodi på gammaldags opera med översminkade ansikten och tillgjorda gester. Småroligt – även för ensemblen.

Maskerad-numret, den medryckande öppningen av andra akten med hela den duktiga ensemblen, det är riktigt maffigt.

Och den underjordiska sjön med alla kandelabrar. Första gången man ser den scenen växa fram, då är det en rysning.

Bäst är att alla effekter är äkta teatertricks, som förbluffat publik i hundratals år. Inga videoskärmar här, inte.

Och så melodierna. Smeksamma toner som förmedlar värme och det hårda orgelbruset som förebådar Fantomens ankomst.

Jodå, det finns några svackor. Kyrkegårdsscenen i andra akten är för lång. Det har jag tyckt varje gång jag sett Fantomen. Men ingen får korta den för Lloyd Webbers musikalpoliser och då får det vara så.

Detta är likväl en slösande rik föreställning, en upplevelse, det är gripande och det är vackert.

Och Jöback, han imponerar.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag