BRA DRAG. Efter 15 års väntan fick de svenska Soundgarden-fansen se Cornell & Co på svensk mark igen.. Foto: LUDVIG THUNMAN
BRA DRAG. Efter 15 års väntan fick de svenska Soundgarden-fansen se Cornell & Co på svensk mark igen..  Foto: LUDVIG THUNMAN

Soundgarden hör hemma i 2000-talet

Publicerad

NORJE. Puh. Vad skönt.

En återförening som håller.

Soundgarden visar att de även hör hemma i tvåtusentalet.

Det är något visst med Chris Cornell.

Redan i mitten av åttiotalet under den första tiden med Soundgarden reagerade andra band hemma i Seattle på sångaren: han såg f ö r bra ut, han lät f ö r bra.

Lite samma var känslan när bandet slog igenom på bred front med tunga “Badmotorfinger" och sedan den kreativa och kommersiella toppen "Superunknown", en av de senaste tjugo årens bästa skivor alla kategorier. Cornell hade hela paketet och spelade dessutom i ett band som faktiskt slog alla andra kollegor i den dåvarande grungevågen på fingrarna.

Efter framgångarna falnade glöden rätt snabbt, magin tog slut.

Lika glad över att ett av mina favoritband nu en evighet senare plockar upp tråden igen, lika orolig är jag på förhand. Ska det här bli ytterligare en återförening som mest andas gammal skåpmat?

Jag är orolig i drygt en låt.

För efter en släpigt inledande "Searching with my good eye closed" lossnar det i smattrandet i "Spoonman". Efter det rullar Soundgarden på.

Låtlistan är snudd på prickfri med låtar som spänner in hela Soundgardens karriär. Mycket gammalt, som "Hunted down" från första ep-släppet, men också pinfärska singeln "Live to rise". Båda bygger på gitarristen Kim Thayils riff och drivet från rytmsektionen Matt Cameron och Ben Shepherd. Det som gjorde att Soundgarden skapade sitt högst egna tunga sound.

Och så var det de t här med Cornell.

Att han numer ger sig ut på akustiska äventyr i singer/songwriter-land på egen hand är en sak, det är Soundgarden som är hans fadershem. För hur än vänder och vrider på sig är han i grund och botten en rock-gud vid mikrofonen. En rätt trulig sådan, men ändå. Det räcker egentligen att höra mannens skrik i gamla "Rusty cage" för att sluta tvivla.

Nästan f ö r bra.

Att sedan Soundgarden alltid var, och fortfarande är, ett rätt introvert gäng som inte med självklarhet får igång en stel­frusen festivalpublik är en annan sak.

Det viktiga med gårdagens begivenhet var att kunna konstatera: Soundgarden är tillbaka på allvar.

Det känns fint.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida