Anders Nunstedt beskriver "Son of a plumber" som en älskvärd egotripp.
Anders Nunstedt beskriver "Son of a plumber" som en älskvärd egotripp.

Son of a plumber: "Son of a plumber"

Publicerad
Uppdaterad
"Son of a plumber"
(Elevator/EMI)
POP De senaste årens soloframgångar kombinerat med Gyllene Tiders megasuccé har gett Gessle ett enormt självförtroende. Det förvaltar han på ett älskvärt sätt. Mannen som är känd för att ge publiken vad publiken vill ha i alla lägen har gjort ett dubbelalbum och adresserat det till sig själv. Men det låter varken rundgång eller fågelsång för det, Per Gessle är inte mer komplicerad som låtskrivare än att mycket på Son of a plumber framstår som hits. Avstampet sker i det sena 60-talets listpop (Beatles) och nedslaget i det tidiga 70-talet (Carpenters). Gessle låter välvårdat skäggig och näpet mullig, han verkar ha en räv bakom varenda öra och Harry Nilsson i bröstfickan.

Albumet består

av två skivor, den första lekfull med klockrena indianflöjter (I have a party in my head (I hope it never ends)), en ljuvlig duett (Hey mr dj (wont you play another lovesong)) och ett bedårande omodernt potpurri (The junior suite). Men det är den andra skivan också den cirka en halvtimme lång som gör albumet. Från de överraskande Air-atmosfärerna i I never quite got over the fact that The Beatles broke up via den melankoliska kärleksvisan Something happened today till tokgulliga Brilliant career . Allt som allt hela 24 låtar som lämnar kvar en högst otippad längtan efter mer.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag