Ola - Ola

Publicerad
POP
Bästa spår: "Riot"
Sju av Idol-Olas singlar har toppat svenska försäljningslistan. Sju stycken. Under en period av fem år.
Det är få som kan matcha ett sådant facit. Om ens någon.
Och framgångarna beror givetvis på att Ola Nils Håkan Svensson, 24, är bäst i Sverige på popmusik. Han är vår Robbie, vår Justin... äh, skojar bara.
Men Ola, blott åtta i Idol 2005, har något de senaste årens Idol-vinnare -saknat: En tydlig profil. Han vill kanske inget särskilt med sin musik men han är dödligt seriös i sin önskan att underhålla, helst från toppen av hitlistorna.
Den talangen är inte lika lätt att skoja bort.

Ur den synvinkeln är också hans tredje, självbetitlade, cd ett klassisk popalbum:
36 minuter, tio låtar - och lika många potentiella hitsinglar.
Idol-Ola övertygar hela vägen från inledande ”All over the world”, en dänga Darin skulle behövt på sitt balladtunga album, till avslutande lägereldsplockandet ”Twisted memories”.

Det är sannerligen ingen musik som kommer att förändra världen, Idol-Ola tar inga som helst risker och överraskningsfaktorn är obefintlig, men det är ett genuint popalbum som talar om att det är dags att omvärdera sötnosen.
Han är, verkligen, en utomordentligt skicklig hitleverantör.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag