ANNONS:
ANNONS:

Marie Fredriksson: "The Change"

ANNONS:
(Mary Jane/Emi)

POP

Efter den långa resan med Roxette, efter det stora genombrottet som soloartist med samlingen "Äntligen", efter Per Gessles sena framgångar och efter allt som hänt Marie personligen är den här cd:n förstås en spännande och positiv musikhändelse. För en gångs skull ställs frågan "hur låter Marie?" och inte "hur mår hon?". Svaret är tyvärr "inte särskilt bra". Marie Fredrikssons första studioalbum på åtta år motsvarar inte förväntningarna. Singeln "2:nd chance" är en trevlig historia, förhållandevis enkel och effektiv radiopop med en text som känns. Avslutningen med temperamentsfulla "Bad moon" och finstämda "Table in the sun" är också bra. Sedan tar det stopp. De fem spår som komponerats av maken och producenten Micke Bolyos är ansträngt pubrockiga, som en Andrew Strong på soulbluesigt partajhumör. Där känns Marie Fredrikssons röst inte alls lika uttrycksfull som i hennes egna texter. Men även några av de "egna" låtarna, som det inledande titelspåret, lider av en påfrestande överbelamrad och gapig 80-talsproduktion. Det är med andra ord inte bara språkvalet som skiljer materialet från hennes tidigare soloplattor, den lätta melodiösa (förvisso allvarsamma) popkänslan från förr är som bortblåst. "The change" styrka ryms i Maries texter, men musiken bär dem bara undantagsvis ända fram.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
ANNONS:
ANNONS:
MEST LÄST PÅ EXPRESSEN.SE/NÖJE
ANNONS:
Recensioner av film, musik och tv
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
Senaste recensionerna
FIlmrecensioner
ANNONS:
FIlmrecensioner
FIlmrecensioner
ANNONS:
FIlmrecensioner
FIlmrecensioner
ANNONS:
FIlmrecensioner
Musikrecension
Musikrecension
Musikrecension
Musikrecension
Musikrecension
Musikrecension
TV-recension
TV-recension
TV-recension
TV-recension
MEST LÄST I DAG
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar:
Ajax loader