Linnea Henriksson är en av flera artister som börjat skriva och sjunga på svenska. Foto: PRESSBILD
Linnea Henriksson är en av flera artister som börjat skriva och sjunga på svenska. Foto: PRESSBILD

Linnea Henriksson - "Till mina älskade och älskare"

Publicerad

Jag undrade just var min favorit-Idol tagit vägen. 

Nu vet jag. 

Linnea Henriksson har hängt med självaste Orup – och gjort ett album som både låter retro och modernt.

Veronica Maggio visste knappast vad hon gjorde för svensk pop när hon spelade in förra årets succéalbum ”Satan i gatan”. Men det verkar som att hennes svala soulpop raserade de höga trösklar som tidigare hindrat (framförallt) kvinnliga artister att våga skriva och sjunga på svenska. Som jag tidigare skrivit har Marit Bergman påbörjat ett album på svenska, Alina Devecerski gör succé i radion med sin raka electropop. Och nu kommer Linnea Henriksson – Idol-Linnea – med en skiva som tydligt fått fart av Maggios pijonjärverk. 

I ”Idol” var Linnea Henriksson tjejen med personlighet. Slå upp ordet quriky i ett lexikon och du får se en bild på Linnea (bredvid Zooey Deschanel). Alltid i färgsprakande kreationer med lika vågade som klockrena låtval, det är inte många idoler som framfört Knifes ”Heartbeats”. 

Sedan en månad tillbaka är Henrikssons singel ”Alice” A-listad, alltså en av de utvalda låtar som ska spelas mest, på P3.

 

För nu har Linnea Henriksson skakat av sig Idol-epitetet och går i stället armkrok med guldbrallan Orup. Ett begåvat val av låtskrivarpartner. Orup är ju själva surdegen som matar den våg av svensk soulpop som Maggio och Oskar Linnros med vänner de senaste åren skapat.

Men Linnea Henriksson går inte bara upptrampade stigar som gamla Snook-medlemmar gjort. ”Till mina älskade och älskare”, är en konfettibomb av smäktande svensk 60-talsschlager, modern soul och filmiska Jens Lekman-stråkar.  

”Jag vet nåt som du inte vet” låter som en svensk version av Robyns ”Crash and burn girl”.   

Omslaget är en hyllning till Lill Lindfors löjligt snygga ”Du är den enda” och jag hör Tova Carssons ”Alla har glömt” svepa förbi på skivan flera gånger. Mest synlig är den i retrorosiga ”Aldrig blekna”.

 

Det är härligt att vara i Linnea Henrikssons pastellfärgade värld. Texterna är smarta, lite kantiga, och ruffar till den mjuka visuella och ljudmässiga inramningen perfekt.

Det som saknas är någonting helt eget, det där som gör att man efter någon sekund vet att det är Linnea Henriksson man lyssnar på. 

Det borde varit lätt, det var ju just personligheten som gjorde avtryck i det där tv-programmet.

Men här har popjunkien Linnea Henriksson har tagit in så mycket influenser från sina egna idoler att hon själv gömts under konfettihögen.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag