Kraftwerks 3D-show är stilren, stram och effektfull. Och även om låtlistna är utsökt så är det visuella ännu bättre. Foto: Izabelle NordfjellKraftwerks 3D-show är stilren, stram och effektfull. Och även om låtlistna är utsökt så är det visuella ännu bättre. Foto: Izabelle Nordfjell
Kraftwerks 3D-show är stilren, stram och effektfull. Och även om låtlistna är utsökt så är det visuella ännu bättre. Foto: Izabelle Nordfjell
Publiken fick 3D-glasögon innan konserten. Foto: Izabelle NordfjellPubliken fick 3D-glasögon innan konserten. Foto: Izabelle Nordfjell
Publiken fick 3D-glasögon innan konserten. Foto: Izabelle Nordfjell
Foto: Pelle T NilssonFoto: Pelle T Nilsson
 Foto: Pelle T Nilsson
Foto: Adam Ihse / ScanpixFoto: Adam Ihse / Scanpix
 Foto: Adam Ihse / Scanpix
Foto: Adam Ihse / ScanpixFoto: Adam Ihse / Scanpix
 Foto: Adam Ihse / Scanpix
Foto: Pelle T NilssonFoto: Pelle T Nilsson
 Foto: Pelle T Nilsson
Foto: Izabelle NordfjellFoto: Izabelle Nordfjell
 Foto: Izabelle Nordfjell

Kraftwerks 3D-show är ren och skär magi

Publicerad

GÖTEBORG. Mycket ska man se innan öronen trillar av. Men det här, det går utanpå allt annat.

Det här var ren och skär magi.

Kraftwerks 3D-show måste vara det häftigaste som skådats på en festivalscen.

Jorå. En 3D-effekt är trots allt bara en effekt. Det vet alla som gått på bio de senaste åren. I bland tillför det en annan dimension, men ännu oftare är det bara ett störande meningslöst moment.

Resultatet brukar bli ett "jaha?".

Men Kraftwerk har verkligen tänkt igenom det här. Grundligt. Ralf Hütter & co har inte bara delat ut 27 000 3D-glasögon till publiken och hoppats på det bästa, de har skapat något banbrytande.

Kraftwerk har alltid varit perfektionister. Det är ett väl dokumenterat faktum, som orsakat utdragen skrivkramp och bidragit till bittra avhopp. Men innan dess till en rad elektroniska klassiker.

Till dem kan vi lägga den här konserten.

Rent musikaliskt är det briljant. Låtlistan är utsökt. Den monotona men melodiösa katalogen har fått en ny uppdatering à la remixalbumet "The mix".

 

Visuellt är det ännu bättre.

Sliter man blicken från scenen och videoskärmen bakom de tyska gentlemännen ser det förvisso inte klokt ut: Ett hav av hypnotiserade glasögonormar som står blickstilla, alternativt stampar takten lite lätt med ena foten. Som ger ifrån sig små tjut till de visuella effekterna.

Publikkontakten är lika med noll, men det är egentligen oviktigt.

Det som räknas är vad som kommer flygande i luften. De klassiska Kraftwerk-robotarna ("The robots"), satelliten som svävar ovan jorden ("Spacelab") siffrorna som flyger fram genom luften ("Numbers").

Och herregud vad snyggt det är när en rad klassiska skivomslag ("The man-machine", "Tour de France", "Autobahn") kommer till liv ovanför Kraftwerk. Det är lika stilrent, stramt och retrofuturistiskt som det är effektfullt.

Förmodligen skulle man kalla det konst. Eller åtminstone techno pop-art. Det är ingen slump att den här korta turnén föddes efter att Kraftwerk gett åtta konserter, åtta kvällar i rad, på Moderna Muséet i New York.

 

Showen avslutas av att tyskarna lämnar scenen en efter en, samtidigt som de skruvar fram en magnifik final av "Music non stop". Fritz, Henning och Stefan vinkar hejdå tills bara Ralf Hütter är kvar. Han höjer armen och tilltalar artigt publiken för första gången under konsertens nittio minuter.

- Goodbye. Auf wiedersehen.

Kraftwerk lirar i en annan dimension.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag