Fever Ray

Publicerad
Uppdaterad
Fever Ray, "Fever Ray"
Bästa spår:"Seven".
Electronica


Det kanske spelar
mindre roll, men det här låter precis som The Knife. Visserligen är några av de mest analoga syntljuden och basgångarna utrensade, men den stora skillnaden mellan Fever Ray och syskonduon The Knifes senaste cd finns egentligen på papperet.
Fever Ray är ett soloprojekt med Karin Dreijer. I övrigt låter ”Fever ray” på de flesta plan som en fortsättning på ”Silent shout”.
Nu är detta inget negativt.

”Musik är musik. Inte mode eller livsstil eller utseende. Musik är teater och konst. Musik kan vara magi och trolleri. Jag tycker man ska försöka utveckla de sidorna”, som Karin Dreijer uttryckte det i DN häromveckan.
Här utvecklar hon de hotfullt klaustrofobiska stämningarna som The Knife testade på ”Silent shout” och fördjupade på sin turné för tre år sedan.
Karin Dreijer gör släpigt vacker popmusik som känns helt unik. Produktionen är detaljrik och rösten är hårt processad. Ibland känns det som om hon spelar japanska syntpop-tolvor från -89 på 33 varv. Ibland låter det som något från Titiyos senaste som legat för länge i solen.

Det är inte direkt låtar som kommer att spelas sönder i Sportradion i vår, men det är inte så svårt som det kanske låter. Trots att ”Fever ray” knappast kan kallas tuggummipop så är det musik som greppar tag och fäster direkt.

The Knife var nominerade för sex Grammisar 2007. De vann samtliga. Fever Ray ges ut fysiskt först den 18:e mars, men albumet finns redan att köpa på nedladdningssajter. Cd:n släpps även i USA och Europa.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag