Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENDrake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENDrake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGRENDrake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN
Drake på Globen Foto: Magnus Liljegren / STELLA PICTURES MAGNUS LILJEGREN

Drake har låtar som självantänder

Publicerad

Krasch, boom och för lite snyft.

När en laddad Drake öser på med eld och bomber är det svårt att se alla lager hos en av vår tids största popfenomen.

Det är under “Feel no ways” som Drake tystar det anonyma tremannabandet och börjar prata om tiden som restaurang-sångare.

Stället hette Avocado i Toronto, Drake körde John Legend-låtar och hans band (keyboardisten har han fortfarande med sig) fick dela på 250 dollars för en kväll. “Kom ihåg att hur stora drömmar ni än har så handlar det alltid om människorna ni jobbar med” avslutar han minnesstunden. Ett av få ögonblick som borrar sig långt in under Drakes hits-täta men lite ojämna urladdning med sina svenska fans.

Rap-artisten har gjort en karriär dels på att nostalgiskt minnas tillbaka och dels vältra sig i självömkan. Det kan låta tråkigt men är just varför Drake är så fascinerande inom dagens hiphop. Att han är den artist jag lyssnat mest på under 10-talet handlar om alla låtar han har där rösten skär som laser genom dova beats.

Konserten i Globen blir i långa stycken ett försök att visa upp den hårda sidan av Drake. Bomber exploderar som maskingevärseld och när Drake själv försöker dansa sexigt som gudfadern Lil Wayne, spricker han till slut upp i ett leende. Den där killen är ju inte han.

Visst finns rikedom, tjejer och kändisskap alltid med i bakgrunden men det är ältandet på gränsen till jobbig självupptagenhet som gör Drake så unik som artist. Den sidan får inte riktigt plats under dryga en och en halv timme som annars flyger förbi.

Huvudpersonen verkar uppriktigt gilla att vara i Mats Sundins stad, ljusshowen med droppande boll-lampor bildar en läcker inramning. Och Stockholms fans får mycket välförtjänt kärlek från scen. Drake gör en poäng av att under ett långt parti gå runt och verkligen se oss i publiken. Låtlistan innehåller stunder som självantänder men också några omotiverade transportsträckor.

Drake gör det mesta bra, kanske är det bara jag som hade väntat mig mer hjärta och smärta.

Nu blev det mest bomber och granater.

Drake låt för låt

Trophies

Drizzy åker upp ur golvet och juckar i glitterregn.

 

Started from the bottom

Ren energi och explosioner.

 

Headlines

"Pojken" Drake utlovar ett sjuhelvetes party.

 

HYFR

Eldslågor och en hoppande stjärna på en avsats.

 

0 to 100

Storbildsskärmen kickar igång till ett mörkt beat.

 

Keep your family close/9

Drake tar med oss hem till Toronto. Vansinnigt snygg ljusdekor.

 

Still here

Rusar förbi.

 

Child's play

Drakes mest gnälliga stund.

 

Feel no ways

Dedikeras till två nära tjejvänner från Luleå (!) och dras ut i en crooner-version.

 

I Got All the Hits Medley (6 God / Worst Behavior / We Made It / Blessings / All Me / No Lie / Versace / Pop That / Over / I'm On One / Up All Night / Successful/Too Much)

Splittrad snabb-genomgång innan Drake sjunker genom golvet.

 

Hotline bling

Ett guppande bollhav till lampor skaver av super-hitens kryptonit.

 

Hold on, We're going home

En soulkram som aldrig släppt taget.

 

The motto

Drake ser och hälsar på oss alla i huset, inklusive Mats Sundin, innan han halsar sprit ute på en scen i mitten.

 

For free

DJ Khaled-samarbete som lufsar på likt Drake på cirkel-scenen.

 

My way

Mäktig allsång på Fetty Wap-låten, Drake själv verkar disträ.

 

Jumpman

Fyrverkeri inomhus vilket ger något att titta på för konserten har gått lite i stå.

 

Whippin excursion

Grime-Giggs dyker upp, hoppar på stället i grönt ljus och får igång det hela.

 

Work

Ingen Rihanna men väl fyra dansare och vågskvalp.

 

Too good

Riri-samarbetet fortsätter, nu med långsamt studsande ljusbollar.

 

Controlla

Smooth är ordet, Drake mitt i ett orange bollhav.

 

One dance

En dans, flera eldsflammor, en allsångsledare.

 

Pop style

Extranummer med en enorm vit glob i mitten och en fundersam MC.

 

Know yourself

Globen blir ett eldklot, Drake orkestrerar en märkligt tajmad moshpit.

 

Energy

Kanadensarens hårdaste smocka levereras utan tveksamheter.

 

Fake Love

Kvällens allsång, till slut får Drizzy rätt publikkontakt.

 

Legend

En skönt slö sista kärleksförklaring till Sverige.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag