Carl Norén - Owls

Carl Norén siktar mot stjärnorna.
Och dalmasens ärliga uppsåt, referensrika pop och gedigna produktion tar honom en bra bit mot vintergatan.
De hade kunnat göra en Snook - gå solo bara för att ge ut två ganska identiska plattor på varsitt håll. Men det är ingen risk att brödernas (Sugarplum Fairy-Carl och Victor) solodebuter blandas ihop.
Av det jag hört av Victorious låter det som ett försök att bli Sveriges manliga svar på Britney Spears. Carl Norén har inga sådana intentioner. I stället har dalmasen lutat sig tillbaka, läst klassiker och bläddrat i dammiga lp-backar.

Jag tror aldrig jag hört ett så modigt album. Det är som om Norén gjort det förbjudna och siktat på att hamna bland "Blood on the tracks" eller "Darkness on the edge of town". Med målinriktning som en idrottsstjärna har han bestämt sig för att göra årtiondets rockplatta redan nu, käkat pasta, tvingat ned sin själ, hela sitt känsloregister och pressat fram allt han har till elva låtar.
Det hade kunnat sluta i en penibel katastrof.

Men tillsammans med producenten Mats Björke har han gjort ett sällsynt genomarbetat och tempovarierat album. Ballader med precis rätt mängd smör, luftig falsettpopi Coldplay-skolan, studsig 80-talspop och blottande Dylan-drömmar i "Tired of running pt.2" gör det lågmälda albumet till en given platta i den musikintresserades spellista. Kanske inte i nördens.
För någon "Blood on the tracks" är det förstås extremt långt ifrån.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.