Håkan Hellström är den största vi haft. Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSENHåkan Hellström är den största vi haft. Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
Håkan Hellström är den största vi haft.  Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
Under södnagens spelning satte han nytt publikrekord, igen. Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDERUnder södnagens spelning satte han nytt publikrekord, igen. Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER
Under södnagens spelning satte han nytt publikrekord, igen.  Foto: Anders Ylander / ANDERS YLANDER
Nu har Håkan fyllt Sveriges mest klassiska rockarena tre gånger på två år. Foto: / Robin AronNu har Håkan fyllt Sveriges mest klassiska rockarena tre gånger på två år. Foto: / Robin Aron
Nu har Håkan fyllt Sveriges mest klassiska rockarena tre gånger på två år. Foto: / Robin Aron
Som liveartist håller Håkan Hellström internationell världsklass. Foto: / Robin AronSom liveartist håller Håkan Hellström internationell världsklass. Foto: / Robin Aron
Som liveartist håller Håkan Hellström internationell världsklass. Foto: / Robin Aron
Underbart att se. Underbart att få uppleva. Tack själv Håkan. Foto: / Robin AronUnderbart att se. Underbart att få uppleva. Tack själv Håkan. Foto: / Robin Aron
Underbart att se. Underbart att få uppleva. Tack själv Håkan. Foto: / Robin Aron
Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSENFoto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN
 Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

Håkan Hellström gav oss en Ulleviklassiker

Publicerad

GÖTEBORG. Jesus, och hans moster.

Vad ska man säga? Var ska man börja?

Kanske med ett citat från rekordmannen själv:

- Hjälp, hjälp. Åh, Gud.

Helgen slutade med en ny vacker Ulleviklassiker från Håkan Hellström.

5 getingar 

Håkan Hellström

Ullevi, Göteborg

Publik: 70 144 (rekord).

Vem: Håkan Georg Hellström, 42, solodebuterade år 2000, och har gett ut sju album. I april släppte han ep:n "1974", i samband med två konserter i New York. Han bor i Haga i centrala Göteborg med sambon Natalie och sönerna Sigge och Julius.

Vad: Den andra av två konserter på Ullevi, där biljetterna sålde slut på bara några timmar. Håkan spelade på arenan 2014, och noterade då nytt publikrekord - 69 349 personer. Den här helgen inledde han med att bättra på den siffran till 70 091.

 

 

 

Rekordpubliken i all ära - 70 144 är en smått osannolik siffra - men det är bara strössel på mjukglassen och grädde på moset.

Anledningen till att det här blev en oförglömlig kväll var att Håkan och hans band, hans fantastiska band, faktiskt gjorde det omöjliga igen. De överträffade sig själva.

De tog tillvara på det unika tillfället och ramade in den här helgen med en klassisk spelning.

De strök där det skulle strykas. De kastade om i låtlistan där de kunde kasta om. De behöll allt som var bra. Och de skruvade till hela härligheten ett varv till.

Var det någon som saknade "Hon är en runaway" eller introversionen av "Vi två, 17 år" i går? Nej, tänkte väl det.

Någon som blev glad över att se Thåström och Håkan Hellström göra en duett tillsammans?

Mina öron ringer fortfarande av publikresponsen över den gästartisten.

Det tar jag så gärna.

 

Foto: Robin Aron / ROBIN ARON GT-EXPRESSEN

LÄS MER: Håkans nya magiska rekord – 70 144

 

Så långt har Håkan Hellström kommit, att två utsålda Ullevikonserter kantade av euforiska känslor, en parad av coola gäster och övertaggade fans, känns helt naturligt. Håkan Hellström har skaffat sig en unik position i svensk musikhistoria.

Är han rentav den störste vi haft?

Efter den här rekordhelgen går det i alla fall inte att säga motsatsen.

Abba fyllde aldrig så här stora arenor, inte Europe heller, inte Roxette.

Inte Ulf Lundell, Tomas Ledin, Kent heller. Winnerbäck har inte gjort det.

Gyllene Tider gjorde det en gång, men när de skulle upprepa sin succé var Ullevi bara halvfullt.

Nu har Håkan fyllt Sveriges mest klassiska rockarena tre gånger på två år.

Unikt. Häpnadsväckande.

Men samtidigt: inga konstigheter.

 

LÄS MER: Efter i kväll vet Håkan att han kan sätta Ullevi i brand

 

Som liveartist håller Håkan Hellström internationell världsklass.

Jag har sett superstjärnor stå på samma scen och göra betydligt plattare föreställningar många gånger. Inte nödvändigtvis för att de varit blasé eller slutkörda, de har helt enkelt inte haft samma medfödda talang att sätta en hel arena i brand.

Håkan har det där omslutande, inkännande sinnet. Publikkontakten är total.

Inget ont om ässen vid hans sida, men fansen är hans viktigaste bandmedlem och Ullevikonserternas viktigaste instrument.

De gråter, de jublar och de sjunger. Herregud som de sjunger.

Återigen exploderar allt i "Tro och tvivel", i denna del 2 av Håkans rekordhelg framflyttad tjugo minuter i spelschemat. När han sparkar i loss den, utklädd till alla medlemmar i 70-talets E Street Band (skinnjacka, t-shirt, gangsterhatt) så utbryter en lycklig galenskap som aldrig tar slut.

Även när tempot sänks, så är laddningen kvar i luften. Håkan känns mer avslappnad än under premiärkvällen, mer beslutsam (och ja: ljudet är betydligt bättre).

Hans förmåga att balansera på rätt sida av det patetiska i sin romantiska övertydlighet (inte minst när jätteskärmen visar klipp från "Sommaren med Monica", "Den vita stenen", "Rocky" och "Fucking Åmål") är imponerande. Han trillar aldrig ner.

Däremot faller han ner på knä inför publiken. Han lägger sig på rygg bredvid Miriam Bryant. Efter ett party döpt till "Kom igen Lena!" trillar han ihop i en liten hög och flämtar "Tack så mycket hörrni. Hjälp, hjälp. Åh, gud!".

Underbart att se. Underbart att få uppleva.

Tack själv Håkan.

 

 

 

 

Betygen låt för låt

"2 steg från Paradise"  4 getingar 

Tempen stiger från 22 till hundra grader på en sekund när Håkan jazzar i gång kvällen till ett enkelt pianokomp. Sedan blir det favorit i kokande repris när hela bandet kastar sig in i leken med huvudet först. Spring! Spring! Speedy Gonzales!

 

"Mitt Gullbergs Kaj paradis"  4 getingar 

Från det ena soulparadiset till det andra… Precis som under premiärkvällen blir "Paradise" avlöst av "paradis" i en frustande glad kaosversion där hela bandet står och hoppar. Publiken blir tokig av glädje och ropar låtens alla "oh-oh-oh" för full hals.

 

"Brinner in the shit"  3 getingar 

New York är aldrig långt borta? Ljudet av staden är definitivt närmare än parkbänken i alla fall, i det här E Street-groovet som får skön skjuts av en hetsig saxofon och LaGaylia Fraziers ettriga soulwailande.

 

"Jag har varit i alla städer"  4 getingar 

Att spela här två kvällar i rad är en obeskrivlig känsla, säger Håkan inför låten. Att spela två kvällar i rad har även en del praktiska förtjänster. Man kan fixa till småmissar från gårdagen till exempel. Det gör alla inblandade här, och slutresultatet är mäktigt.

 

"Jag vet vilken dy hon varit i" 4 getingar

En version som, precis som under första kvällen, växer konstant. Intensiteten stegras hela tiden, volymen höjs sakta men säkert och känslosvallet kommer som ett brev på posten. Avslutas med att bandet sjunger souljazzremixen av "2 steg från Paradise".

 

"Hurricane Gilbert"  4 getingar 

Börjar som en fortsättning av Jag vet vilken dy… när "Broder" Daniel "Hurricane" Gilbert sammanbitet smyger upp på scenen. Håkan lämnar inte Gilberts sida under hela den känslosamma balladen. Mot slutet förenas de i en slags skev gitarrduell.

 

"Tro och tvivel"  5 getingar 

Håkan låter den här livebomben explodera tjugo minuter tidigare än under första konserten. Smart. Det här är hans "Born to run". Det här är arenarock med ett stort och bultande hjärta. Partiet när Gilbert sjunger "Glöm aldrig det Håkan, att parkbänken är aldrig långt borta" är ljuvligt.

 

"En vän med en bil"  4 getingar 

Bandet gasar på i 180 km/h och nostalgimätarna står på full. Publikfrieriet funkar förträffligt ikväll också. Fansens allsång överröstar stundtals musiken.

 

"För sent för Edelweiss"  4 getingar 

Masspsykosen är ett faktum, för att låna ett uttryck från Pascal Engmans intervju med Håkans A&R-boss Isse Samie. Publiken bär den här på sina axlar, hela vägen. Och när duettpartnern Sven-Bertil Taubes röst inte riktigt bär sjunger Ullevi texten åt honom. Fint.

 

"Gårdakvarnar och skit"  4 getingar 

Tillbkalutad soulballad, med strålande saxsolo från Nils Berg, där en rad Håkanidoler glider förbi på Håkans stora backdrop. Charlie Chaplin, Thelma & Louise, Olle Ljungström, Monica Z, Ted Gärdestad och Morrissey. Och Freddie Wadling förstås.

 

"Shelley"  5 getingar 

Vi går ut och brinner upp i natten! Håkan dansar ryckigt, lyckligt, på den långa scentunga som klyver publikhavet. Hellströms band har aldrig låtit souligare än i den här fyra konserter korta konsertsviten som startade i New York och avslutas i kväll. Publiken verkar gilla det, för att ta till med en underdrift som motvikt till superlativen.

 

"Klubbland"  4 getingar 

"1-2-3-4!". Håkan gör indieversionen av Michael Jacksons "Smooth criminal"-moves i kvällens gladaste klubbfrieri. Jag vet inte vad publikens dans ska kallas? Pogo? Det kan kvitta, till och med Tony Irving hade kapitulerat för dansglädjen.

 

"Det är så jag säger det"  5 getingar 

Miriam Bryant, omåttligt populär på hemmaplan - jublet vet verkligen inga gränser - gästar. Och är ofin nog att stjäla showen. Länge får Håkan knappt en syl i vädret. Sedan börjar de falla på knä inför varandra. Sen blir det saxsolo. Sen kommer publikens tårar. Sen slår det covergnistor mellan duon. Sen är saken klar.

 

"En midsommarnattsdröm"  5 getingar 

Smått overkligt hur den här Nationalteatern-boogien växt till ett av Håkans mest okrossbara arenarocknummer. E Street Band möter U2 till ljudet av en utflippad panflöjt? Nej, det låter inte klokt. Men det är galet bra. Galet!

 

"Minnen av aprilhimlen"  4 getingar 

Ullevi håller på att lyfta från marken, så Håkan kastar sig över nödbromsen och håller i den hårt. Temposänkningen är brutal, men genial. Vi får hämta andan till den vackert stråksmyckade kärleksballaden.

 

"Ramlar"  5 getingar 

Det här är löjligt! Det här ska inte gå! Men Håkan Hellström lyckas fylla sin väldigt väl använda gamla publiksuccé med ny energi. "Ramlar" kan klyva atomer i den här versionen. Publiken hoppar som tokiga. Till och med den inbyggda bandpresentationen är så bra att den borde ges ut den på singel.

 

"Kom igen Lena!"  5 getingar 

Stämningen inne på Ullevi är en explosiv blandning av kaos och glädje och soul och rock och en avgörande Champions League-klack i nittionde minuten från Zlatan i Gais tröja. Efteråt sjunger publiken mycket riktigt en fotbollsramsa som går "oj oj oj oj oj oj". Det är bara att instämma.

 

"Valborg"  5 getingar 

En ny idiotsuccé. Simon Ljungman sitter ned på scenen bakom Håkan och spelar det romantiska kompet på sin gitarr. Kamerorna behöver inte leta länge innan de hittar fans vid scenen att zooma in. En tårframkallande sommarvisa som börjar och slutar i stark allsång.

 

"Bara om min älskade väntar"  4 getingar 

En smått sensationell version där Thåströms raspiga rockstämma möter Håkans ljusa röst i en dovt arrangerad version av Nationalteaterns klassiker. Det känns som att det är Sällskapet och inte Augustifamiljen som arrangerat. Det känns i hela kroppen.

 

"När lyktorna tänds"  5 getingar 

Var nära att köra i diket i går, när ljudet fick sladd. Men den här kvällen är den sjukt mäktig. Arenarock i samma ångvältsklass som "Wonderwall", "I still havent found what Im looking for" och "The promised land".

 

"Din tid kommer"  5 getingar 

På tal om passionerad arenarock… Den här får mig att vilja slänga datorn i närmaste betongvägg och springa ned till innerplan i stället för att sitta och anteckna... detaljer. Det tog alltså bara fyra gånger, sedan hittade "Din tid kommer" sin självklara plats i Håkans "Hall of fame".

 

"För en lång lång tid"  5 getingar 

En ny dos koncentrerad rockeufori som återigen får extra dynamik och spänning av den intensiva soulkören och blåssektionens glada tutande. Håkan går på vatten. Förmodligen förvandlar han vatten till vin också, men jag sitter lite för långt från scenen för att vara hundra på den saken.

 

"Jag hatar att jag älskar dig och jag älskar dig så mycket att jag hatar mig" 5 getingar 

Seinabo Sey skrider längst fram, längst ut, på den långa scentungan som den souldrottning hon är och gör den här magnifika balladen till en hyllning till Håkan. Han står länge, rörd, och ser på. Men sen, efter ett starkt saxsolo, kliver han in i ljudbilden och sjunger sitt svar i ett nummer som får arton halleluja i betyg av The Boss kyrka. Och kvällens givnaste fem getingar på köpet.

 

Extranummer:

"Fri till slut"  4 getingar 

24 timmar senare står inte Seinabo Sey längst fram i den här gospeln. Men att säga att Håkan tar hem den själv vore fel. Till en början har han Stefan Sporséns piano att luta sig mot, sedan LaGaylia Fraziers röst, och i den korta avslutningen - hela bandet. Bra band, vänner. Bra band.

 

"Känn ingen sorg för mig Göteborg"  4 getingar 

Låten införlivas i avslutningen av "Fri till slut". Sen ropar 70 144 "bapapa" och nytt glädjekaos uppstår. Håkan Hellströms signaturmelodi, stadens nationalsång, gör ingen besviken i kväll heller. Konfettikanonerna, som avfyras när Håkan skriker "explodera!", skulle göra Christer Björkman grön av avund.

 

"Det kommer aldrig va över för mig"  5 getingar 

Bländande version! Det kommer aldrig va över för mig" lyser i starkare färger än någonsin. Stämningen är sjukt upptrissad över hela arenan, men Håkan och bandet behåller fokus och levererar en ny succé med lika delar inspiration och desperation.

 

"Du är snart där"  5 getingar 

Det låter fortfarande som att den skrevs av en Liverpoolgrabb på Manhattan någon gång under sent 70-tal. Det låter fortfarande fenomenalt. Rockromantik, pepprad med en magnifik soulkör och sällsynt närvaro. Håkan, du var inte bättre förr. Inte en chans.

 

"Nu kan du få mig så lätt"  5 getingar 

Scenkanterna lyser i neonrött. En symfoniorkester uppenbarar sig bakom Håkan. Soulkören får vila, hela Ullevi sjunger refrängen så starkt att "Känn ingen sorg"-konfettin börjar virvla runt i luften igen. En sagolikt fin avslutning.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag