Samuel Fröler och Alicia Vikander. Foto: Ola Kjelbye
Samuel Fröler och Alicia Vikander.  Foto: Ola Kjelbye

Till det som är vackert

Publicerad
Uppdaterad
DRAMA
Regi: Lisa Langseth.
Med: Alicia Vikander, Samuel Fröler, Josephine Bauer, Martin Wallström, Helén Söderqvist.
Distributör: Nordisk Film.
Åldersgräns: 11 år.
Längd: 1.45.
Land: Sverige.
Premiär: 22 oktober.
Lisa Langseth vågar spänna bågen.
Den 35-åriga filmdebuterande dramatikern och teaterregissören gör det dessutom rejält. Ingen rädsla för allvar här inte.
Och det, i tillgjordhetens tidevarv, tackar vi för. Avstampet är egna pjäsen ”Den älskade” från 2004 och tilltaget är värt vår fulla respekt.
Katarina – nykomlingen Vikander är förbluffande säker – är ett sökande irrbloss i en av Göteborgs mindre bemedlade förorter. Jobbet på skolbespisningen slutar med att hon slåss med en av eleverna. Mamman är försupen och suicidal, pojkvännen mer intresserad av tv-spel.
Noll klackar i taket alltså och inom Katarina växer tomrummet. Gå under eller resa sig.
Vägen bort till det hon uppfattar som skönare (”jag har slutat suga kuk och gått ur Facebook”) blir ett klipp på Youtube med Mozarts dödsmässa. Hos Katarina väcker musiken en längtan som gränsar till besatthet, och som stillas när hon lyckas ljuga till sig jobbet som receptionist i Göteborgs konserthus.
Här är allt ljus på Adam (Fröler), en kulturens egen alfahane. Katarina, som inte har förmåga att se hur makten är strukturerad, blir förförd med lite hjälp från Schopenhauer, Kierkegaard och Ekelöf.
Den gifte och mer än dubbelt så gamle dirigenten är en riktigt ful gubbe i det finkulturella rummet. Fröler gör honom med en sorts kuslig precision.
När lammköttet kort därefter blivit honom segt, står Katarina efter den mentala våldtäkten åter ensam med sin längtan.
Det finns ett drag i ”Till det som är vackert” som ibland kan uppfattas som lite för predikande, på gränsen till pretentiöst. En attityd av att skriva tittaren på näsan.
Men med tanke på Langseths ambition, sällsynta mognad och säkerhet – vi pratar ändå om en förstafilm – får detta anses som radanmärkningar.
Hon, tillsammans med sin unga huvudrollsinnehavare, lovar mer. Mycket mer.
Understundom tänker jag – och håll i er nu – på Kieslowski.

SÅ BRA ÄR SKÅDESPELARNA


ALICIA VIKANDER
Färsking – i alla fall i långfilmsformatet – som kommer att dröja sig kvar länge. 22-åringen har ett ständigt skiftande ansikte och åstadkommer med små medel stora saker.


SAMUEL FRÖLER
Det var ett tag sedan man såg honom i det här formatet, och Fröler gör sin dirigent nertonat beräknande. Vilket får hans underliggande motiv visavi den unga Katarina att bli ännu mer demoniska och otäcka.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst idag