Filmen "The social network" ska beskriva historien om Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg. Foto: Merrick Morton
Filmen "The social network" ska beskriva historien om Facebook och dess grundare Mark Zuckerberg.  Foto: Merrick Morton

The social network

Publicerad
Uppdaterad
Av: David Fincher.
Land: USA.
Ålder: Barntillåten.
Längd: 120 minuter.
Distributör: Sony pictures.
Sverigepremiär: 22 oktober.
"Att dejta dig är som att dejta en trampmaskin". I filmens första scen sätter Mark Zuckerbergs flickvän Erika Albright fingret på hur det är att umgås med killen som alldeles snart ska uppfinna Facebook.
Sedan konstaterar hon att han kommer att gå igenom livet i tron att tjejer gör slut med honom för att han är en nörd medan det i själva verket beror på att han är en skitstövel.
En briljant inledning, som sätter tonen för historien om hur en nydumpad collegekille - som gärna bär badtofflor på vintern, har en enda kompis och förmodligen Asperger light - ironiskt nog skapar världens mest betydelsefulla sociala nätverk.

Visst kan man invända
mot att det här inte är den "sanna" historien om Facebook. Och att folk generellt pratar som det låter inne i manusförfattaren Aaron Sorkins huvud stämmer naturligtvis inte heller.
Den sylvassa, drivande dialogen som karaktärerna pingpongar emellan sig har mycket lite att göra med verkligheten, där de flesta låter som speed-dejtarna i "Bonde söker fru". Men vad gör det? Det här är inte en dokumentär och lite förhöjd realism är en konstnärlig frihet.

Även om "The social network" fernissa bär smaken av det förra decenniet så är det här i grunden en tidlös framgångshistoria om moral, ambition, utanförskapets mekanismer och att växa upp.
David Fincher har skapat en enormt underhållande, kvickt berättad historia fullt i klass med "Seven", "Zodiac" och "Fight club".
Att han just nu filmar "The girl with the dragon tattoo" är nästan för bra för att vara sant.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida