Från "Skönheten och odjuret". Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESERFrån "Skönheten och odjuret". Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESER
Från "Skönheten och odjuret".  Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESER
Bilder från filmen Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESERBilder från filmen Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESER
Bilder från filmen  Foto: Null / (C) 2016 DISNEY ENTERPRISES INC. ALL RIGHTS RESER

Så bra är nya "Skönheten och odjuret"

Publicerad

Premiären av Disneys tecknade ”Skönheten och odjuret” 1991 minns jag som en revolution.

I en tid då det fortfarande fanns så lite barnunderhållning att man frivilligt tittade på tyggrodan ”Skurt" i TV3, var kombinationen av intelligent Disneyprinsessa och tekniskt avancerade musikalscener ren magi.

Väck mig mitt i natten, och jag kan än i dag sjunga vilken text som helst ur filmen.

Med detta sagt, hade jag nog hoppats på lite mer av den här filmen. De senaste årens Disneyuppdateringar har på ett överraskande snyggt sätt fräschat upp originalen. ”Maleficient” var en underbart feministisk Törnrosaskildring ur häxans perspektiv, ”Peter och draken Elliott” försågs med en hipstermysig ”folksy” ton, och ”Djungelboken” blev ett visuellt underverk med en svängig Bill Murray-Baloo på köpet.

Nya ”Skönheten och odjuret” kan i bästa fall beskrivas som en ”Fifty shades of Grey” för barn. Historien är ju i princip densamma: Enkel flicka av folket möter rikt monster, och får honom att mjukna med kärlek, och allt detta i en miljö av lika delar fängelsehåla och sockersöt Marie Antoinette-bakelse. Med peruker, röda plutmunnar och en mycket vagt gay Le Fou, verkar här faktiskt finnas en tanke om en erotisk touch, som man dock inte vågat ta i mål. Blinka, och du missar den omtalade homosexuella kärleksscenen.

Istället är den nya filmen främst en på detaljnivå kalkerad kopia av den gamla. Som gammalt fan kan jag tolka det som en hyllning, och det är oftast rätt kul att återuppleva de klassiska scenerna med ny cgi-teknik.

Inledningsvis imponerar det sagolika överdådet. Men efter ett tag börjar det kännas som att man blivit gäst på ett påkostat amerikanskt bröllop iscensatt av en trött Tim Burton. Det är för mycket och för tomt, och med sprickor i fasaderna. Odjuret är till exempel en överraskande dålig teknisk skapelse, som man ändå saknar när han väl förvandlats till mesig prins.

Barn i prinsessåldern kommer naturligtvis inte kunna motstå denna arsenal av glitter, guld och fantastisk musik, och lämnar troligtvis ändå bion i någon form av extas. Men jag som var med på första varvet, hade behövt något mer än avslutningens befriande cameorollsexplosion.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag