Från filmenFrån filmen
Från filmen
Från FilmenFrån Filmen
Från Filmen

Så bra är filmen om Kim Anderzon

Publicerad

Åh, KIm! Finaste, bästa Kim. Säg inte att det är redan är slut, och att det här var sista dansen. För i varje ruta är du oemotståndlig, och så olidligt lätt att älska. Så levande, till och med i döden, kanske ännu mera då.

Bara en primadonna drar ihop en fest för att ”liket lever”. Så är också scenerna från slutet, vad som gör den här filmen fullkomligt unik: Kim Anderzon är märkt av cancern, men med eld i blicken. Hon är charmigt fräck och hon skrattar, och om bara några dagar ska hon dö. Det kan man inte tro när man ser glädjen och kärleken på Wasahof. Att se detta och inte gråta, kräver riddar Katos hjärta av sten.

Men efter ett tag inser jag också vilken tydlig röd tråd det löper från Kims artisteri, till hennes sätt att säga adjö till livet. Filmen tar till största delen fasta på Kims karriär på scen. Här finns nästan ingenting om familjelivet, och bara ett fåtal scener från filmerna ”Sällskapsresan” och ”Andra dansen”. Men Krister Henriksson och Björn Granath vittnar om hur de lärde sig skådespeleri av Kim, och Johan Rabaeus kallar henne sin ”manliga förebild”. Kim Anderzons publikkontakt är absolut, hennes rädsla för att visa upp den egna kroppen minimal, och dessa förmågor följde henne in i döden.

”Den skalliga primadonnan” är ingen analytisk och perfektionistiskt ihopsatt dokumentär av typ ”Citizen Shein”, utan ger en något annat: En kraft att leva – lite mer som Kim.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag