Foto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS RFoto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS R
 Foto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS R
Foto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS RFoto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS R
 Foto: Giles Keyte / COPYRIGHT: 2015 LUCASFILM LTD. â ¢, ALL RIGHTS R

Rogue One är en utmärkt balansakt

Publicerad

Rogue One är en utmärkt utförd balansakt mellan nytt och gammalt.

Maria Brander har sett den nya Star Wars-filmen.

”Rogue one” har bankat på våra förväntansfullt öppna hjärtan länge nu, som ännu en efterlängtad del av sagan. Men att detta skulle vara den första fristående Star Wars-spinoffen är till och börja med inte sant. Redan på åttiotalet producerade George Lucas de närmast bortglömda ”Hjältarnas karavan” och ”Flykten från Endor”. Filmer som utspelar sig mellan episod fem och sex, och som jag har full förståelse för om man vill sopa under mattan.

Bortsett från det så är ”Rogue one” också allt annat än fristående. Jag skulle snarare beskriva filmen som den nödvändiga pusselbiten du inte förstod att du saknade eller den felande länken mellan episod III och IV.

Det där onämnbara limbot mellan de tidigare filmerna och de senare finns liksom inte längre. Kronologin är upplöst, och ofta på så fiffiga sätt att det känns som busiga nyp i din fantasiförmåga.

LÄS MER: Fares Fares syns i nya Star Wars-trailern

Dödsstjärneångesten är därför inte total. Här finns hopp. Inte minst i form av hjältinnan Jyn Erso (Jones) som blir en del i rebellernas kamp för att få tag på ritningarna till det nya massförstörelsevapnet. För enligt säkra källor har det en svag punkt någonstans djupt där inne, som skulle kunna sänka Imperiet.

Rogue One är ett smutsigt jobb

Det är ett smutsigt jobb av regn, lera och industriell metall. Om de tidigare filmerna mest rört sig bland nobla prinsessor och riddare, så rotar den här mer runt bland det obesjungna fotfolket av piloter, soldater och ingenjörer. Här finns även K-2SO, med perfekt komisk tajming grundad i att hen är lika obekymrat uppriktig (men mindre fin i kanten) som C-3PO, samt en och annan CGI-återupplivad rollfigur. Det är precis som ”The force awakens” en utmärkt utförd balansakt mellan nytt och gammalt, allvar och humor, och med en makalös tredje akt som sätter ”Stjärnornas krig” i uppdaterat vemodigt perspektiv.

Slutscenerna har en koreografi och smäktande känslostråkar som på alla sätt får berättelsen att leva upp till begreppet rymdopera. Ur krigslarmet väller ljus in från horisonten, hjältemodiga blickar möts, rymdskeppen dansar med varandra, och med ett förlösande ”aha” dockar vi tag i nästa kapitel i sagan.

 

 

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag