Marcus och Martinus
Marcus och Martinus

Tvillingarna Marcus och Martinus fascinerar

Publicerad

Det ska ju vara en norsk tonåring i vinter, så till och med för mig känns det lite tryggt att lyssna på Marcus & Martinus snack, även om ingen säger ”dritsekk”. Däremot "dritkult”. För i början är ju allt på kul.

De söta bröderna blir upptäckta på Thailandssemestern, och därifrån får vi följa dem från skivkontrakt till utsålda arenor. Kameran mest hänger med, här finns inga direkta intervjuer eller uttalat problematiserande av situationen som barnstjärna. Det senare hade heller kanske inte varit så intressant för fansen som mest vill uppleva ännu ett ögonblick av idolextas.

Men den avskalade vardagligheten har också sina fördelar. De privata bebisfilmerna på Marcus & Martinus är så gulliga att man dör, och hade funkat som virala glädjekickar vilken dag som helst.

Grådasket i lilla Trofors, orten med 800 invånare där de bor, blir också en spännande kontrast mot vansinnet på turné. Brödernas signeringar pågår i flera timmar. Äkta kramar blir mekaniska, och sånglyckliga tolvåringar förvandlas successivt till slitna och tjuriga fjortonåringar. Pappan verkar tappa sin ömsinthet lite längs med vägen, och blir alltmer av en krävande manager ju mer hysterin ökar.

Fast mest fascinerar fansen, som verkar liksom mer förlorade i den egna vrålande euforin, än i musiken. Också detta ska ni glömma, tänker jag. Man är ju vuxen. Och luttrat blasé.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag