"Moreno och tystnaden"

Sverige. Av Erik Leijonborg. Med Sven Wollter, Thomas Hanzon, Eva Rexed, Philip Zandén, Björn Bengtsson, Thomas Oredsson. Längd: 1.35.
THRILLER Om ni inte riktig kan skilja på de alla de teve- och filmdeckare med snarlika äldre herrpoliser som produceras varje år i Sverige så är Van Veeteren-serien den där alla karaktärer heter likadant som artistnamnen hos någon sydsvensk synthgrupp och som utspelar sig i nåt slags outtalat, stiliserat europeiskt land. Samt är ganska brun i färgtonen.

Van Veeteren

själv syns dock inte så mycket i Moreno och tystnaden. Han sitter mest i en knarrig stol omgiven av böcker och lyssnar på opera medan det istället är före detta kollegan Eva Moreno som får jaga buset när en kidnappad flicka blir mördad mitt under pågående telefonsamtal. Ganska snart är hon och nya kaxiga kollegan från rikskrim en mystiskt kristen församling på spåren.

Och ja,

de unga poliserna har båda två skinnjacka. Det här är en av de två filmer i Van Veeteren-serien som får premiär på bio i stället för att släppas direkt på dvd. Och om du inte är nån slags desperat Van Veeteren-junkie tycker jag att du kan vänta tills videosläppet. Den här typen av deckare är både trivsamma och spännande i det lilla formatet medan de på bio får dras med förväntningar och detaljgranskningar de inte alls lyckas ro i land med.