Foto: Dale Robinette / AP TT NYHETSBYRÅNFoto: Dale Robinette / AP TT NYHETSBYRÅN
 Foto: Dale Robinette / AP TT NYHETSBYRÅN
Ryan Gosling och Emma Stone i "La La Land". Foto: Dale Robinette / Dale RobinetteRyan Gosling och Emma Stone i "La La Land". Foto: Dale Robinette / Dale Robinette

Ryan Gosling och Emma Stone i "La La Land".

 Foto: Dale Robinette / Dale Robinette

"La La Land" som att bubbla i champagne

Publicerad

Detta är filmen som utan tvekan kommer att göra dig förälskad igen. Kanske i personen du levt med i åratal, kanske i en känsla, ett minne eller i filmkonsten i sig. Det beror på dig. Men oavsett vilket så flyttar ”La la land” tyngden från axlarna, så att du kan sväva bara några centimeter ovanför marken.

Det är så klart därför den slog rekord på Golden globe med sju statyetter, och tangerade ”Titanics” rekord på fjorton Oscarsnomineringar i tisdags.

Men detta är en på alla sätt mognare kärlekshistoria än den vi en gång såg på havet mellan Kate och Leo. Som en hyllning till klassiker som ”Paraplyerna i Cherbourg” och ”Singin’ in the rain” lockar den med musikalens lekfullt enkla världsbild. I den maffiga inledningsscenen slingrar sig de svettiga stillastående bilköerna in mot Los Angeles, bara för att elegant växla upp i ett förlösande musikalnummer med över hundra dansare: ”Another day of sun”.

Ryan Gosling och Emma Stone möts

Och där möts de – Sebastian (Gosling) och Mia (Stone,) när hon ger honom ett argt finger. Han är den tjuriga pianisten med drömmar om att öppna en egen traditionell jazzklubb. Medan hon jobbar som barista i en anslutning till en filmstudio, och får nobben som skådespelerska på den ena provfilmningen efter den andra.

I det där glappet mellan Hollywooddrömmen och konstnärens krassa verklighet, tänds den först motvilliga gnistan under en natt i Hollywood Hills. Med stadsljusen för sina fötter, faller de för varandra, och vecklar ut sig i ett svepande steppnummer. Det är fullkomligt bedårande. Mycket för att varken Gosling eller Stone är några skolade musikal-ess. I gengäld känns deras sprött försiktiga insatser så mycket mer äkta och intima. Som när de i drömska låten ”City of stars” lyckas snudda över hjärtats alla sammanflätade lycko- och smärtpunkter. Oscarsnominerade svenske filmfotografen Linus Sandgren nystar in oss i sina poetiska bilder, och allt är bara där och då, här och nu.

Att se ”La la land” är som att bubbla i champagne, dansa i neon och bokstavligen sväva i det blå. Men den har också en sorgsen och lite vemodig klang. Ett stilla allvar före det avslutande crescendot, som liksom bara sköljer över en i en känslomässigt komplex och fullkomligt förtrollande slutscen. Se och njut!

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag