Dakota Johnson och Jamie Dornan i den andra "Fifty Shades"-filmen. Foto: Doane Gregory / © UNIVERSAL PICTURESDakota Johnson och Jamie Dornan i den andra "Fifty Shades"-filmen. Foto: Doane Gregory / © UNIVERSAL PICTURES
Dakota Johnson och Jamie Dornan i den andra "Fifty Shades"-filmen. Foto: Doane Gregory / © UNIVERSAL PICTURES

Hyfsad anledning att packa skämskudden

Det finns utan tvekan ett uppdämt behov av sexfilmer.

Alltså fattar ni hur många efterlysningar det finns i Familjelivs forum efter erotik som inte är porr? ”Nymphomaniac” föreslår någon hjälpsamt. Men om man inte riktig tror att just Lars von Trier kommer att fixa stämningen därhemma, verkar det fortfarande vara ”Emmanuelle” eller ”9 1/2 vecka” som gäller till stor del. Herregud, det som att ingen har vädrat i sängkammaren på 40 år! Något som åtminstone delvis kan förklara hur äckliga övergrepp, som det i ”Sista tangon i Paris”, kan toppa nutida unkna listor över världens bästa sexscener.

Förra årets ”Fifty shades of Grey gjorde” tyvärr inte situationen så värst mycket bättre med sin ångestladdade låtsas-bdsm, och sterilt lyxiga miljöer. Men i ”Fifty shades darker” blir det ju faktiskt lite mer romantikmys när Mr. Grey slutar hantera sitt barndomstrauma med extravagant sadism, och går med på att vanilja sig lite istället. Det gör så klart underverk för Anas och Christians sexliv.

LÄS ÄVEN: Jamie Dornan säger nej till fler "50 shades"

När Dakota Johnson för någon vecka sen berättade om filminspelningarna där ”han gör armhävningar medan jag bara ligger där och dricker whisky”, förstod jag inte alls vad hon hade att gnälla för. Drömjobb ju! Men det är onekligen betydligt mer sexscener i den här filmen än den förra, vilket är bra för oss! För som mjukporr i storfilmsformatet, står den sig betydligt bättre än som drama. Även om filmmanuset har befriats från bokens mest infantila drömmar, känns det fortfarande rätt mycket som en pinsam flickfantasi med lite uppiggande thriller- och actioninslag (den förra filmen var ju så långtråkig).

Men det är som diskbänkseskapism den här filmen kommer till sin rätt. Sandaletter med remmar, glittrande örhängen, raffset deluxe och blänkande geishakulor, är inte ett helt dåligt botmedel mot vabruari, även för den som bara fnittrar åt det.

Om filmen bara bekymrat sig om att skaffa ett bildspråk bortom lyxsåpans, hade den rentav kunnat bli en halvkass kultklassiker. Nu är den mest en hyfsat bra anledning till att packa sin bästa skämskudde och njuta(?) lite.