Regi: Josef Fares.
Distributör: SF.
Åldersgräns: Barntillåten.
Längd: 97 min.
Land: Sverige.
Sverigepremiär: 12 februari.

Efter ett par utflykter i tyngre drama ("Zozo" och "Leo") är Josef Fares tillbaka där allting började, med en komedi, eller "en ny skön rulle" som PR-materialet trumpetar ut. Hans riktiga pappa, Jan Fares, spelar här änklingen Aziz, som på sin son Samis inrådan börjar leta efter en ny tjej. Med stort självförtroende och ny skjorta börjar han dejta. Det går så där. Grunden i Josef Fares filmer är ett varmt hjärta, som pumpar ut charm och en befriande lekfullhet i replikerna. I "Jalla! Jalla!" kändes det snudd på nydanande. Här uppstår tyvärr inte samma klockrena känsla. I stället finns något kalkylerat över "Farsan". Josef Fares och Torkel Petersson (som skrivit manus tillsammans) har satsat på säkra kort, sköna snubbar som beter sig knasigt, en älskad hund som dör, manlighetsförvirring, men inte helt och hållet lyckats förse sina rollfigurer med det djup som faktiskt behövs för att man ska bry sig om dem.

För farsan blir mer en karikatyr än en riktig person. Sonen och hans fru (spelade av Hamadi Khemiri och Nina Zanjani) framstår mest som överglättiga alternativt overkligt ledsna. Varför de agerar som de gör är mindre tydligt. Och även om Torkel Peterssons tillverkning av machosallad är en av filmens roligaste stunder så känns hans Jörgen, som tampas med sin mansroll, som en snubbe vi har sett alltför många gånger nu.

I HUVUDROLLERNA:

JAN FARES

Jan Fares är en skådisamatör och även om hans burdusa stil och lite naiva självsäkerhet stundtals är riktigt kul så håller det inte för en hel film.

TORKEL PETERSSON

Spelar den osäkre Jörgen som gått vilse i sin mansroll. Varför han plötsligt börjar tvivla på att han är den man som hans fru vill ha är oklart och till sist lite irriterande. Men på vägen får han till några av filmens roligaste stunder.

HAMADI KHEMIRI

Sonen Sami tvingar sin fru att bära en fejkad gravidmage. Exakt varför de har hamnat i den knipan får man aldrig veta och Khemiri har en otacksamt blek roll. Men det ska bli kul att se mer av honom någon annan gång.
Mejla Skriv ut
Rätta text- och faktafel
Anmäl till Pressombudsmannen
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:
ANNONS:

Rapportera textfel

Tack för att du hjälper oss att rätta fel. Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel. Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Felaktigt mejl
Du måste fylla i en kommentar: