"Det förflutna"

Publicerad

DRAMA

Frankrike/Italien. Av: Asghar Farhadi. Med: Bérénce Bejo, Ali Mosaffa, Tahar Rahim. Längd: 2.10. Från: 15 år.

De som för tre år sedan inte såg spännande och engagerande "Nader och Simin - en separation" orsakade sig själva den största av otjänster.

Redan i dag kan du dock göra bot och bättring när iraniern Asghar Farhadis nya, blytunga berättelse har premiär.

Ahmad (Mosaffa) återvänder till Paris från Teheran för att på Maries (Bejo) önskan underteckna deras skilsmässopapper.

Ett kärt återseende - en kort stund.

Först verkar nämligen det mesta enkelt och självklart, men snart skalas lager på lager av. Stenen som blottar smärtsamma sanningar och destruktiva lögner är i rullning.

Marie vill gifta om sig, hennes dotter bär på en tyngande hemlighet och blivande maken är fjättrad av sitt trauma (hans fru ligger i koma på ett sjukhus).

Precis som "Nader och Simin..." landar "Det förflutna" som ett högst originellt vardagsdrama laddat med thrillerns förtätade spänning.

Bérénice Bejo lät tystnaden tala i "The artist", här kommer orden som kulsprutekärvar. Hon fick skådespelarpriset i Cannes förra året och det är lätt att förstå varför.

"Det förflutna" är hypnotisk, gripande och snudd på felfri.

Finalen, när en ensam tår rullar nerför kinden på en kvinna man aldrig trodde skulle kunna bry sig, är magnifik.

En av årets absoluta filmer är redan här.

Tack för att du hjälper oss att rätta fel!

Även om vi alltid försöker skriva så korrekta artiklar som möjligt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din felrapport. Rapportera vad i artikeln som inte stämmer i formuläret nedan. Det kan handla om stavfel, bildfel, syftningsfel eller faktafel.

Var gärna så tydlig som möjligt angående vad felet gäller. Tack för din hjälp!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattsonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning. Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Och om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att mejla till rattelse@expressen.se eller ringa vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida