Av: Danny Boyle
Land: USA
Längd: 1.35
Ålder: 15 år
Distributör: 20th century Fox
Sverigepremiär: Fredag
Efter den sagolika Oscarvinnaren ”Slumdog millionaire” har Danny Boyle nu tagit sig an den verkliga historien om Aron Ralston, en äventyrare med högmod. 2003 råkade han ut för sitt oundvikliga fall. Under en klättertur i en canyon ramlade han ned i en klippskreva och kilades fast med armen i kläm mot en enorm sten. Filmversionens Aron (James Franco) presenteras i en väldigt typisk Boylesk inledning, med snabba klipp och tokiga kameravinklar. En gång i tiden kändes det fräscht med ett musikvideoinspirerat bildspråk men nu är det faktiskt irriterande daterat.
 Ganska snart fastnar han. Och sitter i en smal klippskreva under resten av filmen. Låter det tråkigt? Det är det faktiskt inte. James Franco är tillräckligt karismatisk för att bära filmen i stort sett helt på egen hand och Danny Boyle lugnar ner sig och låter den olycksalige paradoxalt nog ha fullt upp. Han försöker komma loss. Tittar på insekter. Funderar över sina livsval samt varför i helvete han inte berättat för en enda person om vart han skulle. Och över exakt när det är dags att ta steget att dricka urin för att överleva. Jo, den stunden kommer och det är inte vackert.
Klockan tickar och spänningen ökar. Vi, både publiken och Aron, vet ju innerst inne att stenen sitter där den sitter och att någon räddning inte är på väg. Vad som återstår är en slö skitkniv från Kina och en avdomnad arm. Den här filmen innehåller inga stora budskap. Däremot förstår man exakt hur lång tid det tar (127 timmar) innan man är beredd att göra det som krävs.

Så bra är skådespelarna

James Franco
Har blivit Oscarnominerad för rollen, som är ett styrkeprov. Franco är i bild i princip hela tiden och är verkligen övertygande när han kämpar för sitt liv. Det här lär bli hans definitiva genombrott till A-ligan.

Kate Mara
Salander-aktuella Rooneys syster dyker upp i en liten roll, en levnadsglad hajkare som träffar på Aron ute i det vilda. Hon har en speciell utstrålning och stjäl de få scener hon är med i.

Treat Williams