Filmen handlar om Björn Borg och hans rivalitet med John McEnroe. Foto: JULIE VRABELOVAFilmen handlar om Björn Borg och hans rivalitet med John McEnroe. Foto: JULIE VRABELOVA
Filmen handlar om Björn Borg och hans rivalitet med John McEnroe. Foto: JULIE VRABELOVA
Shia LeBeouf gör rollen som motståndaren John McEnroe. Foto: Julie VrabelovaShia LeBeouf gör rollen som motståndaren John McEnroe. Foto: Julie Vrabelova
Shia LeBeouf gör rollen som motståndaren John McEnroe. Foto: Julie Vrabelova
Sverrir Gudnason som Björn Borg i filmen "Borg" Foto: JULIE VRABELOVA / JULIE VRABELOVA-JULVRAB.COMSverrir Gudnason som Björn Borg i filmen "Borg" Foto: JULIE VRABELOVA / JULIE VRABELOVA-JULVRAB.COM
Sverrir Gudnason som Björn Borg i filmen "Borg" Foto: JULIE VRABELOVA / JULIE VRABELOVA-JULVRAB.COM

Björn Borg har all anledning att vara stolt

Publicerad

Smack - smack. Smack - smack. Smack - smack. Ett vrål. Och sedan ingenting. Bara ensamhet. Där bor en tomhet och ett vemod i ”Borg” som letar sig in i kroppen. Från den kusligt geometriska tennisbanan till femtio perfekt strängade racketar som säger mer än tusen ord. Efter segern återstår bara förlusten. Hur kan man då någonsin vinna? Bli fri?

Snarare än en biografi över en tennisstjärna, är ”Borg” berättelsen om två psyken som drabbar samman. Björn Borg (Gudnason) och John McEnroe (LaBeouf) framstår närmast som två jediriddare som möts i en kamp av galaktiska proportioner, med kraften fokuserad till en enda punkt i universum – bollen. 

Drama

BORG

Sverige. Av Janus Metz. Med Sverrir Gudnason, Shia LaBeouf, Stellan Skarsgård, Tuva Novotny, Björn Granath, Claes Ljungmark. Längd: 1:40.

Filmen frossar i motsatsbeskrivningar: Släggan och stiletten. Gentlemannen och skurken. Men den mest målande beskrivningen är den vilt sjudande grytan mot tryckkokaren med locket hårt åtskruvat.

En match i taget får vi följa Borg fram till den legendariskt gastkramande Wimbledon-finalen 1980. Tennisögonblick varvas med tillbakablickar. Bakom varje framgångsrikt slag lurar ett barndomstrauma. Lennart Bergelin strålar av faderlighet, men vad han skapar är tennisens motsvarighet till en barnsoldat eller en maskin. ”Lova mig att aldrig mer visa en enda känsla”, säger han till en ung och snart tämjd Borg som snabbt hittar nya ventiler. Hans fokus är närmast autistisk hängivet – där han lever i en fåordig bubbla omgiven av ritualer. Hotell, bil, packning, allt måste återskapas exakt från tävling till tävling. 

Med tanke på att de flesta av huvudpersonerna lever, tar sig filmen stora friheter med deras innersta tankar. Något som säkert bidragit till att ”Borg” inleds med reservationen att den är ”inspirerad av verkliga händelser”. Men för att bara vara ”inspirerad” strävar filmen efter en sällan skådad perfektion. ”Borg” härmar verkligheten med nästan skrämmande exakthet, och tennisscenerna är en teknisk triumf mätt i realism och skådespelarglöd.  

Det är på alla vis den ädla, plågade och attraktive Borg vi får möta. Inte den där mixen av troskung och kvinnokarl, jag själv växte upp med som offentlig bild.

Naturligtvis förenklas berättandet när man skalat av tillvaron till endast en dimension: Vinst eller förlust. Men det koncentreras också. I den avgörande finalen är det som att faktiskt se Borg och McEnroe i en vibrerande envig på liv och död.

Det är tennisen som en metafor för en tillvaro vi släpar oss genom ”en boll i taget”. ”Vi kan väl göra vad vi vill.” säger Borg mot slutet till den högst skeptiska flickvännen Mariana. Att han faktiskt gjorde det, och la av ett år senare, inger ur det perspektivet faktiskt ett slags lyckligt hopp om livet.

Björn Borg borde vara stolt.

Så bra är skådespelarna

Sverrir Gudnason

Ni har säkert redan sett bilderna: Hur otroligt porträttlik och vältränad han är. Jag kan nu även meddela att Gudnasons magnetism är enorm, där han med få repliker skapar gravitation i rummet.

 

Shia LeBeouf

Får ju i förhållande till Gudnason njuta av den egentligen lite tacksammare rollen som ilsken och rätt rolig John McEnroe. Fungerar som en lite publikfriande kontrast till den nordiskt svala Borg.

 

Stellan Skarsgård

Är ju på sätt och vis alltid Stellan. Men här som Lennart Bergelin får han till en intressant balans mellan varm fadersfigur och manipulativ tränare på gränsen till att skapa ett kallt tennismonster.

 

Tuva Novotny

Borgs dåvarande flickvän och senare fru, blir den som hamnar i skottlinjen för Borgs frustration och ångest. Novotny verkar sträva mot ett så naturlig porträtt som möjligt, vilket blir en intressant kontrast mot tennisdivorna.

 

Leo Borg

Det är förstås svindlande att han spelar sin egen pappa, inte minst för att man verkligen ser Björn i Leo, vilket skapar en extra dimension i en ständigt psykiskt analyserande film. Bidrar med filmens starkaste tillbakablickar.

 

 

Relaterade ämnen

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag