Emanuela De Paula har tagit över som Gina Tricot-modell efter Pernille Holmboe. Foto: GINA TRICOT
Emanuela De Paula har tagit över som Gina Tricot-modell efter Pernille Holmboe. Foto: GINA TRICOT

Pernille Holmboe lämnar Gina Tricot

Publicerad
Uppdaterad
Pernille Holmboe, 32, är beundrad av männen och avundad av kvinnorna. Men nu slutar Gina Tricots välkända ansikte. Förra gången det hände rasade kunderna - och företaget tvingades ta tillbaka sin norska modell som haft stor del i dess framgång.
Efter flera år som klädföretaget Gina Tricots ansikte utåt har norska modellen Pernille Holmboe, 32, blivit ett välkänt ansikte i hela Skandinavien. Hon har beskrivits som en ytterst viktigt del i företagets framgång.
- Hon är en av anledningarna till att vi haft en väldig framgång. Vi har ökat i snitt 50 procent varje år, sa Jörgen Appelqvist, grundare och vd för Gina Tricot till Expressen förra året.
Men nu är det slut på reklamfilmerna och affischerna med Pernille.
- Hon har varit vårt ansikte utåt under flera år. Så långa samarbeten i modebranschen resulterar givetvis i uppmärksamhet, säger Victor Appelqvist, marknadschef.

Tog över vid årsskiftet

Vid årsskiftet tog den 20-åriga brasilianskan Emanuela De Paula över efter Pernille.
- Vårt avtal tillsammans löpte ut under 2009 och vi väljer gemensamt att inte förnya det, säger Victor Appelqvist.
2006 byttes Pernille Holmboe också ut. Då var hon för dyr för företaget. Men också ovärderlig. Pernille fick sin revansch och den gången tvingades Gina Tricot ta tillbaka henne med ett nytt superkontrakt.

"Hon blev för dyr"

- Vi ville pröva något nytt. Vi tyckte hon blev för dyr. Men eftersom vi växte så pass mycket fick vi möjlighet att skriva ett exklusivitetsavtal med henne, sa Victor Appelqvist till Expressen förra året.
Företaget vill i dag inte kommentera varför man nu bytt modell igen.
- Det viktiga för oss är någon som kan förmedla vårt budskap på bästa sätt. Vem eller vilka det är kommer alltid att vara sekundärt, säger Victor Appelqvist.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag