Nano OmarNano Omar
Nano Omar
Nano och Ace Wilder Foto: / SVEN LINDWALLNano och Ace Wilder Foto: / SVEN LINDWALL
Nano och Ace Wilder Foto: / SVEN LINDWALL

Nunstedt: Vem ska kunna toppa Nano?

Publicerad

GÖTEBORG. Håll i er.

"Hold on" är schlagervinterns första stora vinnare.

Nanos succédebut i Göteborg väcker många frågor.

Framför allt: vem ska kunna toppa det här?

Det finns debutanter och så finns det debutanter.

Man behöver inte vara någon schlagerhistoriker för att se den mest uppenbara parallellen.

Vi bevittnade ju något väldigt liknande i fjol, när Frans välte omkull hela svenska folket med "If I were sorry" i en hockeylada i Gävle.

Det var inte svårt att räkna ut vad som skulle hända sen.

Men frågan är om Nanos melloentré inte är snäppet häftigare.

Han kom ju från precis ingenstans och slog undan benen på tv-publiken. Förvisso topptippad både här och där, men det finns lördagar då sådant inte betyder ett smack.

Precis som det finns meriter som kan tynga ner en gammal (nåja) stjärna fullständigt.

Men Charlotte Perrellis flopp - att se en dubbel vinnare sluta sist i ett ganska svagt startfält smärtar - berodde varken på skyhöga förväntningar eller favorittryck. Det berodde på en svag låt och ett lågmält uttryck som hon hade svårt att bottna i. Frågan är hur hon resonerade.

 

LÄS MER: Nano och Ace Wilder till final

 

Om man höjer blicken från resultatlistan så finns där ännu en tydlig parallell mellan Frans och Nano.

Både "If I were sorry" och "Hold on" är hyfsat moderna låtar som faktiskt har något med samtiden att göra. Medan den musikstil som Perrelli tog sig an är obefintlig på Spotify och i hitradion påminner Nanos effektiva låtbygge väldigt mycket om väldigt många.

Om Hozier, om Sam Smith, om R Kelly, om Emeli Sandé, om Seinabo Sey till exempel.

Han är givetvis inte där än, 30-åringen från Södertälje, men den här kvällen var han tillräckligt nära.

Tittarna har tröttnat på Perrelli

Även den andra finalisten, Ace Wilder, hamnar på 2017-kontot. I en annan produktion hade hennes "Wild child" kunnat vara en singel med exempelvis Icona Pop eller Rebecca & Fiona.

Att tv-tittarna valde Nano och Ace framför exempelvis Perrelli och Boris René är ett litet sundhetstecken inför fortsättningen. Melodifestivalen är en genre för sig, men hamnar den ännu längre från dagens hitlistor än den redan befinner sig kommer tittarna till slut att tröttna.

 

LÄS MER: Nano om sin kriminella bakgrund

 

Framtiden för Nano då?

Kan han bli ett fenomen som håller hela vintern?

Det är ju över en månad kvar till avgörandet. Om en knapp vecka sitter vi och analyserar nya vinnare. Det är alltså ett annat läge än Frans hade i fjol (han gjorde entré under vecka fyra).

Men det som talar för Nano är genomslaget. Melodifestivalen satte nytt röstningsrekord. Siffrorna blir officiella först efter finalen, men det kändes som att han tog en jordskredsseger.

Dessutom är "Hold on" en, i mina öron, redan en häftigare, modernare och bättre låt än "If i were sorry".

Inte heller varje dag sådant betyder något, men det är en bra början.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Följ Expressen Nöje på Facebook - där kan du kommentera och diskutera våra artiklar.

Till Expressens startsida

Mest läst i dag