Klassiskt, Bruce!

Publicerad
Uppdaterad
Nånstans borde det inte vara möjligt - men Bruce Springsteen har gjort det igen.
En ny Ulleviklassiker, 18 år efter den senaste.
En, på alla sätt och vis, grym show.
KONSERT Bruce Springsteen
Ullevi, Göteborg Vädret var kanon, Springsteen på strålande humör och publiken helt jävla fantastisk. Under de sex tillfällen jag bevittnat The Rising-turnén har jag aldrig upplevt maken till publikrespons, inte ens under premiären på hemmaplan i New Jersey. Kanske är det inte bara artiga klyschor som hoppar ur Springsteen och E Street Band-medlemmarna när de säger att det är något speciellt att spela i Sverige. Det verkar banne mig så. Varför i hela världen skulle de annars plötsligt utstråla sån furiös spelglädje som i går? Och plocka fram avslutningsnumret från 1985 - den i dag extremt sällsynta Topnotes-/Isley Brothers-/Beatles-klassikern Twist & shout som finalpresent? Visst, redan under Köpenhamns-spelningen förra veckan prickade de av alla kriterier för en klassisk konsert, och var kanske tuffare i sina stunder (Prove it all night, Point blank), men Göteborg seglar definitivt upp jämsides på betygslistan. Dessutom slipper vi den sega Born in the USA-inledningen och får en kraftfull och mustig The Rising direkt i stället. Bruce Springsteen tar i så att man får för sig att ögonen ska poppa ur sina hålor och blodådrorna på halsen spricka, men Jersey-gubben håller ihop. Det gör hans röst också. Och den där formkurvan jag tjatat om tidigare, den peakar fortfarande. Visserligen kan man anmärka på låtvalet under konsertens första timme, men spelglädjen och energin som utstrålas från scen gör egentligen alla sådana påpekanden fåfänga. Sammantaget bjussas det trots allt på en himmelsk överdos av rockmusik. Från och med nya liveklassikern Waitin' on a sunny day handlar det om en fartfylld raksträcka av just värmande rock'n'roll-eufori där Bruce, bandet och publiken eggar varandra till extas i en show som trots att den bygger på ett traditionellt fundament utvecklas till något väldigt speciellt. Ett visst mått av inbillning kan ha infunnit sig, men jag tycker att det känns som att bossen drar ut på många av låtarna mer än vad han gjort tidigare under turnén. Trion Badlands/Out in the street/ Marys place mitt i setet känns som en uttömmande trekvart med Springsteen i en form som han inte varit i på många herrans år. Han har i alla fall aldrig visat upp så många glädjerynkor i ansiktet, någonsin. Det glöder från scenen och, som sagt, publiken är så entusiastisk att huvudpersonen verkar tagen. Och inspirerad. Inte konstigt. Synen av de 110 000 händer som är konstant sträckta i luften under konsertens frustande ösiga avslutning är en mäktig syn. En modern klassiker. Hur han ska överträffa det i kväll har jag ingen aning om. Å andra sidan har Bossen nu visat att han är mäktig att göra det omöjliga möjligt.

Tack för att du hjälper oss!

Även om vi alltid försöker skriva helt korrekt kan det ibland smyga sig in felaktigheter. Därför uppskattar vi din hjälp. Skriv i meddelande-rutan nedan vad som är fel i artikeln eller vad du vill klaga på. Vi rättar alla fel och är generösa med genmälen.

Stort tack!

Tack!

Din rättelse har skickats vidare till redaktionen!

En redaktör kommer att läsa din rättelse så snart som möjligt. Tack för att du hjälper oss!

Thomas MattssonAnsvarig utgivare

Jag vill att Expressen ska vara den tidning som är mest generös med genmälen, rättelser samt hur vi redovisar eventuella klander från Pressens Opinionsnämnd.

Expressens ambition är tydlig. I vår "Kvalitetspolicy" slår jag fast att det som publiceras ska vara korrekt. Mitt första beslut som chefredaktör var att införa en fast plats i tidningen och på sajten för korrigeringar. Men vi är människor. Som gör misstag, blir lurade eller stressas till slarv. Det är några förklaringar till fel i medier, men de ursäktar ändå inte redaktionen om någon utsätts för publicitetsskada.

Expressen står bakom de "Etiska regler för press, radio och tv" som formulerats av Publicistklubben, Svenska Journalistförbundet, Tidningsutgivarna, Sveriges Tidskrifter, Sveriges Radio, Sveriges Television samt Utbildningsradion.

"Reglerna är mer av tumregler än en formell regelsamling", konstaterar Allmänhetens Pressombudsman (PO). Vad som är god pressetik måste avgöras från fall till fall och det finns inga exakta svar. Men det är bra att saken diskuteras.

Expressen talar ofta och gärna klarspråk, vi granskar och vi avslöjar; det hör journalistiken till att inte alla kommer att uppskatta det vi berättar. Om du anser att du utsatts för en publicitetsskada är det snabbaste sättet att få upprättelse att kontakta oss: mejla till rattelse@expressen.se eller ring vår nyhetsdesk på telefon 08-738 30 00. Men det går också att göra en så kallad PO-anmälan för att få en pressetisk prövning.


Till Expressens startsida

Mest läst i dag